RAPORT IMGW: Wysoki poziom szkodliwych pyłów PM10 w powiecie myślenickim

W ostatnich dniach SMOG to nie tylko problem dużych miast. IMGW publikuje prognozy dla całego województwa. W powiecie myślenickim wysoki poziom szkodliwych pyłów PM10 

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy - Instytut Badawczy Oddział w Krakowie na swojej stronie codziennie publikuje prognozy zanieczyszczeń dla całego województwa.

Jak się okazuje, we wtorek 10 stycznia nie tylko w Krakowie przekroczone są normy stężenia szkodliwych pyłów pyłów PM10. W powiecie myślenickim ich poziom uznawany jest za wysoki. W południowej części powiatu jest niższy (lecz ciągle w przedziale wysoki), natomiast im bliżej stolicy Małopolski tym poziom wzrasta. 

Według ekspertów za fatalną jakość powietrza w ostatnich dniach odpowiada niska temperatura, brak wiatru i przede wszystkim to, co wrzucamy do domowych pieców.

Smog w regionie ma się utrzymywać do środy. W tym dniu powinna zwiększyć się prędkość wiatru i sytuacja w regionie powinna się poprawić.

Powiązane tematy

Czytaj także

Komentarze

  • 10.01.2017 - 11:40
    Walka ze smogiem - w jaki sposób? Zakazać ludziom się ogrzewać?
    Moja propozycja:
    a/ przywrócić OBOWIĄZEK pakowania zakupów w sklepach w papierowe torebki zamiast do plastikowych reklamówek,
    b/ przywrócić sprzedaż napojów w butelkach szklanych (z plastikowej butelki nawet pies wody się nie napije a człowiek jak najbardziej?)
    c/ przywrócić skupy butelek i makulatury,
    d/ itp, itd.

    Pomijam mentalność ludzi (przecież mamy obowiązek sortowania odpadów)...

    W ilu domach zaprzestano palenia w piecach węglowych? Ile ludzi przeszło na ekologiczne ogrzewanie (m.in. na gaz) a w ilu paliło się niegdyś "wąglem" kiedy nie było mowy o jakimś smogu?!

    47 9 Cytuj Zgłoś
  • Andrzej 10.01.2017 - 12:56
    Nie było mowy o smogu, bo nikt go nie mierzył, a i domów dawniej było o wiele mniej. A paliło się węglem, drzewem w zwykłych piecach kaflowych.

    A ja chętnie będę ogrzewał gazem, jak tylko będzie mnie to kosztować porównywalnie do węgla (bynajmniej nie mam na myśli podniesienia cen węgla).

    Ja mam propozycję: niech gmina zaproponuje wyłącznie pompy ciepła (a nie piec na pelet czy gaz) w ramach programu wymiany pieców na nowe, ekologiczne, dając dopłatę 350 złotych na 1kW potrzebnej mocy. Na pewno wszyscy chętnie skorzystamy.
    29 3 Cytuj Zgłoś
  • 10.01.2017 - 13:48
    Pompa ciepła do ogrzania domu o pow. ok. 200m2 to wydatek rzędu 30kzł. O jakiej dotacji mówisz? Jakiego rzędu?
    12 2 Cytuj Zgłoś
  • Andrzej 10.01.2017 - 15:51
    Napisałem, o jakiej dotacji mówię (350 PLN/1kW).
    Przeczytaj jeszcze raz ostatnie zdanie mojego posta (clue: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ironia ).
    3 5 Cytuj Zgłoś
  • 10.01.2017 - 17:00
    Jakość węgla w większości polskich kopalń wcale nie jest taki zła. W latach 80-tych było pieców węglowych wielokrotnie więcej i nie było czuć przykrego smrodu a stare piece kaflowe czy nie (ale palone od dołu) emitowały więcej dymu niż teraz..
    Obecnie na składach opałowych sprzedawany jest tani węgiel, a w zasadzie odpad, sprowadzany z Rosji lub Chin, i to właśnie szkodzi zarówno jakości powietrza, jak i interesom polskich kopalń.

    Wprowadzenie wymagań jakościowych dla węgla kopalniom by pomogło, ale zmniejszyło by zyski nieuczciwych właścicieli składów opałowych, którzy za błoto węglowe żądają kwot jak za nasz dobry jakościowo WĘGIEL.
    19 7 Cytuj Zgłoś
  • OKOKI 10.01.2017 - 21:06
    pan Kracy napisał/a:
    Jakość węgla w większości polskich kopalń wcale nie jest taki zła. W latach 80-tych było pieców węglowych wielokrotnie więcej i nie było czuć przykrego smrodu a stare piece kaflowe czy nie (ale palone od dołu) emitowały więcej dymu niż teraz..
    Obecnie na składach opałowych sprzedawany jest tani węgiel, a w zasadzie odpad, sprowadzany z Rosji lub Chin, i to właśnie szkodzi zarówno jakości powietrza, jak i interesom polskich kopalń.

    Wprowadzenie wymagań jakościowych dla węgla kopalniom by pomogło, ale zmniejszyło by zyski nieuczciwych właścicieli składów opałowych, którzy za błoto węglowe żądają kwot jak za nasz dobry jakościowo WĘGIEL.
    I jeszcze sprowadzają węgiel z Austaralii .Jest to węgiel lichej jakości z dużymi związakami szkodliwych pierwiastków chemicznych a nawet radioaktywnych, to wszystko wali w atmosferę. Akcyza na węgiel wydobywany w Polsce jest wieksza wielokrtonie niż na węgiel sprowadzany z zagranicy i tu jest problem.Polski węgiel jest najlepszej jakości chyba nawet na świecie. Jest najbardziej kaloryczny, zawiera najmniej pierwiastkow chemicznych no jak się go zapali to czuć go żywicą a nie jakimś scierwem.Niech obniżą akcyze na gaz i polski węgiel ,to ludze będą grzali gazem i tym węglem.Ludzie palą czym popadnie z biedy i oszczędności.
    15 4 Cytuj Zgłoś
  • 10.01.2017 - 22:17
    Czasem palą też z głupoty i niewiedzy, a czasem bo im wszystko jedno. Wystarczy przejechać przez wieś rano i zobaczyć jak kopcą - a czasem wystarczy naprawdę dobry piec - wystarczyła by dobra dotacja a tu taki pelet nam zaoferowano. No sz..k trafia z tą g...ą.
    7 Cytuj Zgłoś
  • Andrzej 11.01.2017 - 11:10
    pan Kracy napisał/a:
    Jakość węgla w większości polskich kopalń wcale nie jest taki zła.
    Zgadza się, dlatego mój prześmiewczy post dotyczący dotacji, gdzie brak dotacji na kotły 5 klasy na ekogroszek (stąd propozycja wyłącznie pompy ciepła).

    OKOKI napisał/a:
    Polski węgiel (...) jak się go zapali to czuć go żywicą a nie jakimś scierwem.
    No ja nie wiem, co za węgiel Ty palisz w piecu, ale z mojego bynajmniej żywicy nie czuć. Podczas rozpalania zapach raczej ze smołą lub jakimś związkiem chemicznym mi się kojarzy. Jak już się rozpali, nie czuć go prawie w ogóle (palę ekogroszkiem w kotle retortowym). Ale żywicy tam nie uświadczysz (chyba, że z szyszką sosny w nosie).
    1 1 Cytuj Zgłoś
  • OKOKI 11.01.2017 - 17:36
    Endrju napisał/a:
    Zgadza się, dlatego mój prześmiewczy post dotyczący dotacji, gdzie brak dotacji na kotły 5 klasy na ekogroszek (stąd propozycja wyłącznie pompy ciepła).

    No ja nie wiem, co za węgiel Ty palisz w piecu, ale z mojego bynajmniej żywicy nie czuć. Podczas rozpalania zapach raczej ze smołą lub jakimś związkiem chemicznym mi się kojarzy. Jak już się rozpali, nie czuć go prawie w ogóle (palę ekogroszkiem w kotle retortowym). Ale żywicy tam nie uświadczysz (chyba, że z szyszką sosny w nosie).
    Z ,,ekogroszku ,, to uświadczysz tylko smród.
    1 1 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 12.01.2017 - 22:49
    pan Kracy napisał/a:
    Jakość węgla w większości polskich kopalń wcale nie jest taki zła. W latach 80-tych było pieców węglowych wielokrotnie więcej i nie było czuć przykrego smrodu a stare piece kaflowe czy nie (ale palone od dołu) emitowały więcej dymu niż teraz..
    Czy więcej dymu? Nie pamietam, ale też moje odczucie jest takie, ze w latach 80 mniej smierdziało z tego wegla.
    Wlasnie stare piece kaflowe. To jest jeden z glownych kluczy. Czy zwrociliscie uwagę, ze kazdy albo prawie kazdy piec 5 klasy ma wpakowane troche cegly szamotowki (takiej jak w dawnych piecach kaflowych), albo specjalny beton o podobnych wlasciwosciach?
    1 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 12.01.2017 - 22:55
    No dobra ale co to znaczy wysoki poziom? Czy normy zostały przekroczone, czy nie? Na ten temat nic w artykule nie znalazłem
    1 Cytuj Zgłoś
  • mysleniczaninzdziada 13.01.2017 - 6:16
    sh_ma napisał/a:
    No dobra ale co to znaczy wysoki poziom? Czy normy zostały przekroczone, czy nie? Na ten temat nic w artykule nie znalazłem
    http://smog.imgw.pl/content/norm tu znajdziesz dane o przekroczeniach, niestety imgw w swoich raportach nie podaje o ile zotaly przekroczone...
    1 Cytuj Zgłoś
  • Jozek Tula 13.01.2017 - 12:10
    pan Kracy napisał/a:
    Walka ze smogiem - w jaki sposób? Zakazać ludziom się ogrzewać?
    Moja propozycja:
    a/ przywrócić OBOWIĄZEK pakowania zakupów w sklepach w papierowe torebki zamiast do plastikowych reklamówek,
    b/ przywrócić sprzedaż napojów w butelkach szklanych (z plastikowej butelki nawet pies wody się nie napije a człowiek jak najbardziej?)
    c/ przywrócić skupy butelek i makulatury,
    d/ itp, itd.

    Pomijam mentalność ludzi (przecież mamy obowiązek sortowania odpadów)...

    W ilu domach zaprzestano palenia w piecach węglowych? Ile ludzi przeszło na ekologiczne ogrzewanie (m.in. na gaz) a w ilu paliło się niegdyś "wąglem" kiedy nie było mowy o jakimś smogu?!
    Mądrego to aż miło posłuchać ! :)
    2 1 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 15.01.2017 - 0:15
    Czyli o ile powyższa prognoza się sprawdziła, to zgodnie z normą "Poziom informowania o ryzyku przekroczenia poziomu alarmowego" nie został osiągnięty nawet w Krakowie, a w Myślenicach zgodnie z normą tak wysoki poziom może być 35 razy w roku.
    1 1 Cytuj Zgłoś
  • 17.01.2017 - 22:02
    Niestety, ale problemu smogu nie rozwiążą samorządy. Powietrze nie jest stałe i "krąży".
    Dlatego konieczny jest program rządowy. Plan pana Kracego jest niezły, jednak moim zdaniem przede wszystkim należny zlikwidować akcyzę na gaz - jako paliwo do ogrzewania - wówczas te piece okażą się tańsze niż węgiel.
    1 Cytuj Zgłoś
  • Andrzej 18.01.2017 - 12:13
    O widzisz... Ale prędzej podniosą (wprowadzą dla użytkowników domowych) akcyzę na węgiel, niż wprowadzą w życie Twój pomysł.
    1 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 20.01.2017 - 21:30
    Jeżeli nawet bazować na gazie to powinna być możliwość, a nawet zalecenie aby mieć w domu inne awaryjne źródło ogrzewania - podobnie jak w skandynawii

    Zgodnie z przepisami praktycznie nie można instalować w domu kotłów gazowych, które do pracy nie potrzebują energii elektrycznej
    Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach