Lubień: Zaczęli drążyć. To będzie najdłuższy tunel w Polsce

Rozpoczęło się drążenie tunelu pod Małym Luboniem na odcinku powstającej drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój. To będzie najdłuższy tunel w kraj

Drążenie ponad 2 km tunelu pod górą Mały Luboń na odcinku budowanej S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą rozpoczęło się 6 marca o godz. 13. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone są prace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Wykonywanie robót bez przerw i postojów, przez 24 godziny na dobę wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Będą one na bieżąco monitorowane. Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska składał się będzie z kilku etapów.

- Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Zastosowane zostaną: młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe, głowice skrawające, w zależności od twardości skał. W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu : wstępna obudowa z betonu zbrojonego, natryskowego ( torket ) a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacniana przy pomocy gwoździ i kotew - wyjaśnia Iwona Mikrut-Purchla z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na odcinku ok. 16,7 km budowanej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Chabówką dwukomorowy tunel o długości 2,06 km stanowił będzie 12,3% całej trasy. Dwukomorowy oznacza, że tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele i w każdym z nich będzie się odbywał ruch tylko w jednym kierunku czyli wydrążyć trzeba ponad 4 km otworów w górze Mały Luboń. Obydwie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 r.

Nad daszkiem umieszczonym nad wejściem do tunelu wykonawcy umieścili kapliczkę ze św. Barbarą, patronką górników, która została poświęcona 4 grudnia 2016 r. Budowa tunelu jest bowiem zakładem górniczym. Druga taka kapliczka stanie po przeciwnej stronie wylotu budowanego tunelu.

Na wszystkich trzech odcinkach S7 od Lubnia do Rabki Zdroju trwają prace ziemne przy wykopach i zakładaniu gwoździ gruntowych na skarpach ( w celu zabezpieczenia zboczy skarp ), deskowanie, zbrojenie i betonowanie obiektów mostowych. Betonowane są fundamenty, ale też podpory. Zaawansowanie prac jest różne, na różnych obiektach. W tym sezonie zimowym żaden z wykonawców nie ogłosił przerwy w pracach. Pracowali przez cały ten okres.

Powiązane tematy

Czytaj także

Komentarze

  • 07.03.2017 - 11:29
    Nie wiercić tylko najbardziej zacofaną metodą górniczą drążyć jak w 19 wieku drążono tunele.
    Trochę nam uciekli do przodu
    https://www.youtube.com/watch?v=vAmkFKLnl8c
    14 21 Cytuj Zgłoś
  • 07.03.2017 - 12:02
    Całe szczęście, że będą osobne tunele w każda stronę, bo bez wątpienia znaleźliby się idioci, wyprzedzający pomimo podwójnych ciągłych.
    32 4 Cytuj Zgłoś
  • Samanta Rigerr 07.03.2017 - 20:57
    Czyli zastosowano sprawdzone XV wieczne metody. Można śmiało napisać że;pod Luboniem wydłubią tunel. Lepsze to niż majzel i młotek.
    14 15 Cytuj Zgłoś
  • sebastian 08.03.2017 - 0:06
    To jeszcze jakieś 200 lat i w Polsce będą drogi jak w Chorwacji...brawo my
    10 16 Cytuj Zgłoś
  • 08.03.2017 - 11:32
    Znajomość tematu szanownych przedmówców jest "ZEROWA".
    Tereny, gdzie wykonywany jest tunel znajduje się w tzw. Fliszu Karpackim. Niestety to geologicznie fatalny grunt do drążenia tuneli. Cytując nawet Wikipedię, są to warstwy składające się z ławic i warstw na przemian zlepieńców, piaskowców, mułowców i iłowców.
    To nie to co wapienne skały Chorwacji czy Włoch, czy alpejskie granity gdzie z powodzeniem może wjechać maszyna drążąca od razu cały przekrój tunelu.
    W tunelu pod Luboniem taka maszyna byłaby bez przerwy zasypywana niespojonymi luźnymi kamieniami. No i stąd taka technologia.
    35 1 Cytuj Zgłoś
  • 08.03.2017 - 12:20
    Ottoman, nie warto. Spece od wszystkiego wiedzą lepiej.
    24 1 Cytuj Zgłoś
  • 08.03.2017 - 14:19
    To co widzicie to prace przygotowawcze pod właściwą górniczą metodę drążenia skały ( kłucie, wiercenie, strzelanie).
    11 1 Cytuj Zgłoś
  • 08.03.2017 - 22:36
    Ottoman napisał/a:
    Znajomość tematu szanownych przedmówców jest "ZEROWA".
    Nie trzeba być dziennikarzem śledczym aby potwierdzić podane przez Ciebie informacje.

    Wystarczy chcieć.

    Łatwiej jest krytykować niż włożyć trochę wysiłku w to aby sprawdzić, czy moja wiedza w danym temacie jest właściwa.

    Są tacy którzy zawsze są na Nie.
    Pozwólcie fachowcy dobierać odpowiednią metodę realizacji projektu. Zakładam że, zna on temat trochę lepiej niż krówka123.
    13 Cytuj Zgłoś
  • 14.03.2017 - 7:39
    krowka123 napisał/a:
    https://www.youtube.com/results?search_query=dr%C4%85%C5%BCenie+tuneli+maszyn%C4%85
    Pełen szacunek.
    Wiemy już ze potrafisz czerpac wiedze z ogladania filmów na TVPiS1 , TVPiS2, TVPiS Info ale ze smigasz po YouTube to miłe zaskoczenie.

    Jest cos, co bardzo mnie intryguje.

    To odpowiedz na pytanie czy cały pis bierze swoją wiedzę z TVPIS lub YouTube ?

    Brawo Ty.
    1 3 Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach