Myślenice: Malować linie pomocnicze, czy nie? Zarząd Dróg Powiatowych odpowiada na uwagi eksperta
Według eksperta sposobem na rozwiązanie problemów z pokonaniem skrzyżowania ulic Żeromskiego i Słowackiego może być namalowanie linii prowadzących. Co na ten temat sądzi Zarząd Dróg Powiatowych, odpowiedzialny za organizację ruchu w tym miejscu?
Kilka dni temu alarmowaliście o problemach, jakie mają kierowcy włączający się do ruchu z ul. Żeromskiego w Słowackiego. To skrzyżowanie niedawno zostało przebudowane przez Zarząd Dróg Powiatowych, a celem prac było upłynnienie w tym miejscu ruchu i rozładowanie powstających korków. Te nie występują, jednak budowa trzeciego pasa sprawiła, że wielu kierowców zaczęło się gubić.
Na czym polega problem?
Największą trudność myślenickim kierowcom sprawia sposób, w jaki należy włączyć się do ruchu jadąc ul. Żeromskiego i skręcając w Słowackiego.
Odkąd powstało nowe skrzyżowanie, nigdzie nie znalazłem znaków wskazujących, z którego pasa możemy wjechać na konkretny pas. (…) Jadę od strony SP nr 2 i chcę jechać na Zarabie. Mam dwa pasy do wyboru, oznaczone znakiem pionowym do skrętu w prawo
– temat skrzyżowania na forum porusza jeden z naszych czytelników.
Sposób na prawidłowe pokonanie skrzyżowania oraz obowiązujące przepisy przedstawiła myślenicka policja. Równolegle w programie „Jedź bezpiecznie” realizowanym przez TVP Kraków, na temat myślenickiego skrzyżowania wypowiadał się występujący w roli eksperta Marek Dworak.
Pracujący jako sekretarz Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Krakowie - zwraca uwagę organizatorowi ruchu jakim jest Zarząd Dróg Powiatowych w Myślenicach, że ten nie pomyślał o linii prowadzącej wskazującej na przebieg pasów. Zdaniem Marka Dworaka taka linia skutecznie powinna rozwiać wątpliwości kierowców i bezpiecznie wprowadzić ich na odpowiedni pas.
O to, czy linie powstaną, zapytaliśmy Zarząd Dróg Powiatowych, a głos w tej sprawie zabrał reprezentujący instytucję Paweł Werner:
Czy według Państwa linie prowadzące na skrzyżowaniu ul. Słowackiego i Żeromskiego są konieczne?
Nie, dlatego że pojazd wyjeżdżający prawym pasem z wylotu ulicy Żeromskiego powinien wjechać na pas prawy - skrajny ulicy Słowackiego i dopiero po wykonaniu tego manewru może on zmienić pas na środkowy, co powoduje, że przy manewrze zmiany pasa ruchu, jest on pojazdem podporządkowanym wobec pojazdów poruszających się po pasie środkowym.
Połączenie obu manewrów w jeden przy zachowaniu bezpiecznej odległości od innych użytkowników drogi nie jest zabronione. Pojazd wyjeżdżający z lewego pasa ul. Żeromskiego (drugiego licząc od prawej) powinien wjechać na pas środkowy ulicy Słowackiego (drugi licząc od prawej), skąd następnym manewrem może np. zmienić pas na skrajny lewy.
Czy na skrzyżowaniu ul. Żeromskiego ze Słowackiego powstaną linie prowadzące?
ZDP rozpocznie procedurę zmiany stałej organizacji ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu, co oznacza wykonanie korekty projektu organizacji ruchu, złożenie jej do zaopiniowania w KPP Myślenice i po uzyskaniu opinii, złożenie do zatwierdzenia w Wydziale Komunikacji Starostwa. Jeśli procedura ta zakończy się zatwierdzeniem aneksu, taka zmiana zostanie wykonana.
Kiedy to nastąpi?
Decydującym czynnikiem są tu warunki atmosferyczne. Możemy zapewnić, że to skrzyżowanie zostałoby ujęte do malowania wiosną. Warunkiem jest oczywiście posiadanie przez nas zatwierdzonej w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego zmiany oznakowania stałego.
Zgadza się Pan z opinią Marka Dworaka, który na łamach programu „Jedź bezpiecznie” mówi, że problem kierowców skutecznie mogłoby rozwiązać namalowanie linii prowadzących, które bezpiecznie wprowadzą kierowców na odpowiedni pas?
Odnosząc się do wspomnianej wypowiedzi Zarząd Dróg Powiatowych nie zgadza się z podanym jako oczywiste rozwiązaniem, czyli natychmiastowym uzupełnieniem oznakowania poziomego o linie prowadzące dla pasów z wylotu ulicy Żeromskiego.
Brakuje bowiem w prawie dotyczącym oznakowania dróg (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. Dz.U. Nr 220, poz. 2181) opracowań ujmujących linie prowadzące na wylocie podporządkowanym skrzyżowania zwykłego.
W załączeniu podaję zalecane przykłady rozwiązań. Jak widać, linie takie są stosowane, ale wyłącznie na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym oraz w ciągach z pierwszeństwem.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami przy wykonywaniu manewru skrętu w prawo, każdy uczestnik zachowuje swój pas ruchu (pierwszy od prawej w ul. Żeromskiego wjeżdża na pierwszy od prawej w ul. Słowackiego i adekwatnie z pasem drugim).
Mimo to ZDP stoi na stanowisku, że jeżeli nie ma prawnego zakazu stosowania zaproponowanego przez Pana Marka Dworaka rozwiązania, zostanie ono użyte o ile poprawi czytelność obecnie obowiązującej stałej organizacji ruchu. Naszym celem jest bowiem poprawa skomunikowania powiatu i każdy dobry pomysł może liczyć na realizację.
W wypadku przebudowy skrzyżowania Słowackiego/Żeromskiego osiągnęliśmy podniesienie przepustowości przy poprawieniu poziomu bezpieczeństwa i jak wynika z zamieszczonego na łamach Miasto-info.pl artykułu, mieszkańcy są także o tym przekonani.
Pojawiający się problem wymuszeń pierwszeństwa przez samochody wyjeżdżające z prawego pasa ul. Żeromskiego na środkowy ul. Słowackiego prawdopodobnie zmniejszy się z czasem, ponieważ omyłkowe ustawienie samochodu na prawym pasie przy zamiarze skrętu na mostek lub zawracaniu w przypadku kierowców stale korzystających z tego skrzyżowania będzie zanikać.
Gorzej, jeśli takie zachowanie kierowców jest świadome - Ci cwaniacko poruszający się mogą bowiem liczyć, że w ten sposób wyprzedzą wolniej jadących i oczekujących na lewym pasie ul. Żeromskiego. W tym wypadku nawet pomalowanie linii prowadzących przerywanych nie zmieni sytuacji - dalej będzie możliwa zmiana pasa podczas wyjeżdżania z wylotu ulicy Żeromskiego.
Oczywiście w wypadku stłuczki osoba wykonująca taki manewr będzie winna wobec jadącej z pasa lewego ul. Żeromskiego na środkowy ul. Słowackiego.