"Jak to nie mam pierwszeństwa?!" To skrzyżowanie nadal sprawia wam kłopot

fot. fragment programu Jedź Bezpiecznie TVP Kraków

"Jak to nie mam pierwszeństwa?! Przecież kierowca zjeżdżający z ronda ma mnie po prawej stronie" - pyta nasz czytelnik. Jak się okazuje pierwszy w tym wypadku powinien jechać samochód opuszczający rondo

Po tym jak korektę przeszło skrzyżowanie ulic Słowackiego i Żeromskiego, kierowcom z Myślenic i okolic sporo problemów przysporzyła jazda po trzech pasach. Zasady włączania się do ruchu i poruszania w tym miejscu wyjaśniała policja, Paweł Werner z Zarządu Dróg Powiatowych oraz Marek Dworak z programu "Jedź bezpiecznie".

Jak się jednak okazuje, to nie jedyne skrzyżowanie, z którym macie problem. Trudności kierowcom sprawia również włączanie się w ul. Kościuszki z ominięciem ronda Śródmieście, które znajduje się kilkaset metrów dalej.

Niedawno na redakcja@miasto-info.pl otrzymaliśmy pytanie od jednego z mieszkańców, który ma wątpliwość w jaki sposób włączyć się do ruchu w tym miejscu. "Jak to nie mam pierwszeństwa?! Przecież kierowca zjeżdżający z ronda ma mnie po prawej stronie" - pyta nasz czytelnik.

Przypominamy wspomniany program i radę, jaką kierowcom skręcającym z ul. Słowackiego w Kościuszki przekazuje eskpert - Marek Dworak.

Marek Dworak, ekspert z programu "Jedź Bezpiecznie": Jadąc ulicą Słowackiego kończę na prawym pasie, a obok jest sąsiedni pas do wyjazdu z ronda. Mój pas się kończy, bo zaczyna się miejsce wyłączone z ruchu i parking, to znaczy że ja musze zmienić pas. Jeżeli pomyślę, że jestem przy prawej krawędzi - prawy pas ma zawsze kontynuację, to zajadę drogę pojazdowi, który znajduje się koło mnie.

Jakie jeszcze miejsca na drogach sprawiają wam trudności?

 

Jak bezpiecznie poruszać się po rondach?

Wyjaśnia

Dawid Wietrzyk, rzecznik prasowy myślenickiej policji: Aby bezpiecznie poruszać się po rondach w Myślenicach (i nie tylko) należy przede wszystkim jeździć zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przestrzegać ograniczeń prędkości jak i zwracać uwagę na znaki określające pierwszeństwo przejazdu.

Przed wjazdem na każde myślenickie rondo ustawione są znaki drogowe pionowe: „ustąp pierwszeństwa” (A7) oraz „ruch okrężny” (C12). W praktyce oznacza to, że pierwszeństwo mają pojazdy znajdujące się w ruchu okrężnym (na rondzie). Gdyby nie było takich znaków (w Myślenicach nie ma takiego przypadku) należy wówczas stosować się do reguły „prawej ręki” i to wjeżdżający na rondo miałby pierwszeństwo. Takie rozwiązanie sprawdza się jednak tylko w przypadku dużych rond.

Dla bezpieczeństwa jak i płynności w ruchu okrężnym bardzo istotne jest prawidłowe sygnalizowanie zamiaru opuszczenia ronda. Kierowcy często włączają kierunkowskaz zbyt późno lub wcale. Przypominam, że wjeżdżając na rondo nie powinniśmy włączać kierunkowskazów, a będąc już na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, sygnalizujemy zjazd z niego włączając prawy migacz. Przy opuszczaniu ronda szczególną uwagę należy zwrócić na pieszych, którzy często przechodzą przez jezdnię w rejonie skrzyżowań.

Czy budowa rond w Myślenicach korzystnie wpłynęła na rozładowanie ruchu?

 

Czy wszystkie ronda powinny mieć nazwę?

Rondo w centrum miasta zostało oddane do użytku 8 grudnia 2012 roku. Do tej pory trzem z czterech rond w Myślenicach władze miasta nadały imiona. Czy piąte i zarazem największe z nich powinno nosić jakieś imię? Do tej pory nie zostało ochrzczone, chociaż niektórzy radni proponowali, aby nosiło imię Jana Pawła II lub zmarłego w 2012 roku druha Andrzeja Burzawy. 

Powiązane tematy

Czytaj także

Komentarze

  • 11.07.2019 - 8:39
    Może warto by było zaraz przy rondzie wymalować 3 metry linii aby były widoczne 2 pasy.
    Przy widocznych 2 pasach intuicyjnie można stwierdzić że pojazd włączający się z prawej strony musi przepuścić tego z ronda.
    Aktualnie ten zjazd wygląda tak, że obie drogi prowadzą na "jeden" pas, a tak nie jest zgodnie z tym co widzimy na wizualizacji.
    16 5 Cytuj Zgłoś
  • mirek@ 11.07.2019 - 8:39
    dobry temat! tam nieustannie kierowcy ze slowackiego maja przekonanie o swoim pierwszenstwie... ludzie nauczcie sie czytac znaki
    23 3 Cytuj Zgłoś
  • 11.07.2019 - 9:01
    Tam stoi znak A 7 więc nie widzę problemu. Policja powinna się zająć ludźmi którzy jadą do Kauflanda i blokują przejście dla pieszych żeby zmienić pas przy zawracaniu.
    12 3 Cytuj Zgłoś
  • 11.07.2019 - 10:23
    Na początek to trzeba zrobić porządek z parkującymi tam nieprawidłowo (patrz na zdjęcie powyżej) pojazdami. Niejednokrotnie samochody stoją tam nawet na pasach i tego białego poziomego oznakowania nie widać. No a kierowcy na prawym pasie nawet niekiedy nie patrzą tylko wbijają się na prawy pas przed innych. Zresztą to nie jedyne miejsce gdzie zachowanie kierowców pozostawia wiele do życzenia. Notorycznie zablokowany przejazd ul. Słoneczną przez stojących na światłach w ciągu ul. Słowackiego też jest tego dobrym przykładem.
    6 1 Cytuj Zgłoś
  • 11.07.2019 - 10:32
    Co do tematu, nigdy nie miałem wątpliwości kto ma pierwszeństwo.

    Co do ankiety, jeśli ludzi a chcą nazywać ronda - proszę bardzo, ale niech robią to oni nie radni. Jeszcze jedna sprawa, nazwy tylko związanych z Myslenicami ludźmi ZDECYDOWANIE WYKLUCZAJAC POLITYKOW.

    Wystarczy jedna szopka z rondem Koziołka Matołka.
    11 4 Cytuj Zgłoś
  • mknp@o2.pl 11.07.2019 - 14:12
    @kar9876 tam jest masakra, nieraz robią się ogromne korki, bo jeden kierowca chce zmienić pas na linii ciągłej, bo przypominam, że chociaż nie ma zakazu zmiany pasa na przejściu dla pieszych, to akurat w tym miejscu, jest linia ciągła, która tego zabrania.

    Kolejny problem w tym miejscu, to wyjeżdżający z biedronki, mimo linii ciągłej wjeżdżają na pas do zawracania i to jest tam nagminna sytuacja. Gdyby jechali zgodnie z zasadami, to niedaleko mają rondo, na którym można już legalnie zawrócić i nie blokowaliby innych kierowców.

    Ciągle żywy jest też u nas problem wyprzedzania na przejściu dla pieszych, bierze się to chyba z tego, że u nas nie ma w ogóle policji na drogach, za to kiedyś widziałem 3 radiowozy na dachu galerii myślenickiej i kółko policjantów na śmieszkach i pogawędce.
    3 2 Cytuj Zgłoś
  • 11.07.2019 - 14:25
    [cytat=mknp] Ja o tych 2 miejscach koło biedronki już pisałem z rok temu przy innym temacie drogowym. Ale policja nic z tym nie robi. Tak samo jak parkowanie na ul.szpitalnej lub parkowanie przed przejściem dla pieszych i za nim 10m. Też na ulicy słonecznej koło stacji paliw nakaz skrętu w prawo a wszystkie osobówki na wprost. Policja niech zrobi akcjie na terenie miasta i pokaże wyniki tego.
    2 3 Cytuj Zgłoś
  • 11.07.2019 - 15:58
    Proponuję redaktorowi policzyć jeszcze raz ronda w mieście. Ja naliczyłem ich dziewięć i dziesiąte powstaje właśnie na zarabiu.
    4 2 Cytuj Zgłoś
  • 11.07.2019 - 16:30
    Skręt w lewo z Rzemieślniczej w Słoneczną też jest bardzo niebezpieczny, wiadome spory ruch pod galeriami, ale najgorsze co może być to samochody parkujące na chodniku po lewej stronie tuż przy skrzyżowaniu właśnie, zasłaniające właśnie ten skręt w lewo. Kategorycznie powinno się zabronić stawania samochodom w tamtym miejscu. Albo zamontować lustro przy przejściu na ten wyjazd w lewo.
    15 1 Cytuj Zgłoś
  • 11.07.2019 - 18:33
    zulugula napisał/a:
    Skręt w lewo z Rzemieślniczej w Słoneczną też jest bardzo niebezpieczny, wiadome spory ruch pod galeriami, ale najgorsze co może być to samochody parkujące na chodniku po lewej stronie tuż przy skrzyżowaniu właśnie, zasłaniające właśnie ten skręt w lewo. Kategorycznie powinno się zabronić stawania samochodom w tamtym miejscu. Albo zamontować lustro przy przejściu na ten wyjazd w lewo.
    To samo jest przy wyjeździe z Okulickiego i Armii Krajowej na Słoneczną.
    1 Cytuj Zgłoś
  • 12.07.2019 - 0:33
    Polecam skrzyżowanie koło szpitala, tam to dopiero cuda ludzie wyczyniają, nawet zawodowi kierowcy karetek mandaty płacili po stłuczkach wyjeżdżając ze szpitala (zapominali , że włączają się do ruchu), a jadący od strony mdk-u nie widzą znaku ustąp pierwszeństwa przejazdu bo po co? A to że ciasno tam to już inny temat
    5 Cytuj Zgłoś
  • 12.07.2019 - 1:06
    Pod biedronką cuda się dzieją, wypadałoby włączyć kierunkowskaz odpowiednio wcześnie jadąc od świateł i zjeżdżając w stronę mopsu i archonu, ale już parokrotnie auta wyjeżdżając spod biedry zajechaly mi drogę cisnąc prosto! myśląc chyba że chce skręcić pod biedronke. Od tego czasu włączam kierunkowskaz późno, co wiem że wkurza tych wyjeżdżających że strefy, sama wyjeżdżając pomstuje że nie używają kierunkowskazów jadąc od świateł. Kolejna sytuacja to geniusze którzy już na nawrotce jadą prosto i zmieniają pas na pasach lub nawet wcześniej na części jezdni wyłączonej z ruchu zamalowanej ciągłymi pasami, blokując ruch, stając na środku i czekając aż wypuści ich ktoś jadący od ronda. Trzeba mieć nerwy że stali.
    5 Cytuj Zgłoś
  • 12.07.2019 - 8:23
    Warmer84 napisał/a:
    Na początek to trzeba zrobić porządek z parkującymi tam nieprawidłowo (patrz na zdjęcie powyżej) pojazdami. Niejednokrotnie samochody stoją tam nawet na pasach i tego białego poziomego oznakowania nie widać. No a kierowcy na prawym pasie nawet niekiedy nie patrzą tylko wbijają się na prawy pas przed innych. Zresztą to nie jedyne miejsce gdzie zachowanie kierowców pozostawia wiele do życzenia. Notorycznie zablokowany przejazd ul. Słoneczną przez stojących na światłach w ciągu ul. Słowackiego też jest tego dobrym przykładem.
    A wystarczyło by usunąć parkomaty... Ludzie parkują byle jak na darmowych miejscach bo nie chcą płacić... Miasto samo winne sobie jest... Zamiast wybudować jakiś blok z parkingiem tylko w centrum miasta a nie na obrzeżach. to wolą stawiać bloki i sklepy a potem płacz bo nie ma gdzie parkować. W myślących miastach np za granicą stawia takie coś...
    3 6 Cytuj Zgłoś
  • 12.07.2019 - 17:32
    oportunista napisał/a:
    Polecam skrzyżowanie koło szpitala, tam to dopiero cuda ludzie wyczyniają, nawet zawodowi kierowcy karetek mandaty płacili po stłuczkach wyjeżdżając ze szpitala (zapominali , że włączają się do ruchu), a jadący od strony mdk-u nie widzą znaku ustąp pierwszeństwa przejazdu bo po co? A to że ciasno tam to już inny temat
    Co do skrzyżowania koło szpitala to notoryczne jest też skręcanie ze szpitalnej w lewo w Żwirki i Wigury z prawego pasa.
    3 Cytuj Zgłoś
  • 13.07.2019 - 22:14
    Ogólnie mamy w mieście mały chaos drogowo - parkingowy. Po jakiego czorta przy omawiamy rondzie zrobiono ten dodatkowy pas kosztem chodnika? Zresztą rondo na zarabiu też ściana chodnik i po co kolejna "gruszka".
    1 1 Cytuj Zgłoś
  • baron nk klasa 14.07.2019 - 9:45
    koło strażnicy stoi znak d-14 koniec pasa ruchu tylko tak ustawiony że widzą go kierowcy zjeżdżający z ronda a powinien być ustawiony dla dojeżdżających do rynku to widać że zjazd z ronda ma pierwszeństwo
    1 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 14.07.2019 - 17:57
    AAgnieszka napisał/a:
    Ogólnie mamy w mieście mały chaos drogowo - parkingowy. Po jakiego czorta przy omawiamy rondzie zrobiono ten dodatkowy pas kosztem chodnika? Zresztą rondo na zarabiu też ściana chodnik i po co kolejna "gruszka".
    Po pierwsze nie jest to dodatkowy pas, tylko pas, który się ciągnie aż od zakopianki. Gdyby nie miał służyć do skrętu do rynku, to i tak musiał by się skończyć. A co do szerokości chodnika, to przed rondem nie widzę powodu po co miał by być większy - chyba że po to aby więcej stolików z pobliskiego baru wystawić na pole.........
    1 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 14.07.2019 - 17:59
    eofen napisał/a:
    Może warto by było zaraz przy rondzie wymalować 3 metry linii aby były widoczne 2 pasy.
    Na początku były pomalowane. Problem też jest z samochcodami parkującymi tam za blisko ronda
    Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 14.07.2019 - 18:09
    Warmer84 napisał/a:
    Notorycznie zablokowany przejazd ul. Słoneczną przez stojących na światłach w ciągu ul. Słowackiego też jest tego dobrym przykładem.
    Obawiam się, że to nie tylko jest domeną tego skrzyżowania, ale większości zakorkowanych skrzyżowań w Polsce.
    Na marginesie, gdyby kierowcy mieli trochę więcej doświadczenia, a mniej strachu, to zmieniali by pas z lewego na prawy na światłami, i wtedy dużo rzadziej były by tam korki. Gdy budowano most koło biedronki nie było tam ani Biedronki ani Kauflandu i ruch był znacznie mniejszy. Może dużo płynniejszy byłby tam ruch gdyby te skrzyżowania koło biedronki nieco poprzerabiać.
    Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach