Policja: Rośnie liczba włamań i kradzieży w sklepach
W ostatnim czasie myślenicka policja odnotowała wzrost liczby włamań i kradzieży w sklepach, zakładach przemysłowych i punktach obrotu pieniędzy na terenie powiatu
Marcowy napad na oddział jednego z banków w Myślenicach
Proceder dotyczy placówek handlowych, zakładów przemysłowych i punktów obrotu gotówką. - Działania sprawców tych przestępstw coraz częściej przybierają postać napadu rabunkowego, czynu przestępczego, którego celem jest kradzież mienia, polegający na użyciu lub groźbie natychmiastowego użycia przemocy wobec osoby – mówi Zbigniew Filiczak, komendant powiatowy policji w Myślenicach.
Policja apeluje, aby właściciele placówek pamiętali o właściwym zabezpieczeniu majątku, zainwestowanie w monitoring lub alarm. - Rośnie rola pracowników ochrony, która powinna zwiększyć czujność i obserwację klientów, szczególnie tych których zachowanie jest nienaturalne, bądź widać, że interesują się zabezpieczeniami – dodają policjanci.
Swoje spostrzeżenia można kierować pod numer 112 lub 997 anonimowo lub pod nr myślenickiej policji kryminalnej (12) 272 06 31.
Policja radzi jak powinni zachowywać się pracownicy i ochrona
W czasie codziennego wykonywania obowiązków personel i ochrona placówki np. bankowej powinna obserwować klientów: wykazujących nienaturalne zdenerwowanie (bladość, drżenie rąk), rozglądających się i obserwujących sposób pełnienia obowiązków przez ochronę i personel, umiejscowienie technicznych urządzeń zabezpieczających (czujniki alarmowe, kamery, szyfratory, itd.), czas i trasy zasilania lub odprowadzania gotówki, noszących np. okrycia wierzchnie niestosowne do pory roku i doby (np. latem obszerne płaszcze lub kurtki), posiadające przy sobie podejrzane bagaże i pakunki, w których może być ukryta broń, porozumiewających się w sposób przyjęty w środowisku przestępczym, zajmujących miejsca dogodne do przeprowadzenia napadu (np. ukrywające się na zapleczu placówki).
W przypadku zauważenia podejrzanie zachowujących się, personel placówki powinien podjąć ostentacyjną obserwację takich osób, pozbawiając potencjalnych sprawców możliwości zaskoczenia i ewentualne odstąpienie od zamiaru dokonania napadu. W takim przypadku należy jednocześnie – nie ujawniając tej czynności obserwowanej osobie – powiadomić ochronę lub policję, w celu podjęcia niezbędnej interwencji.
W czasie napadu: jeżeli sprawcy nie są uzbrojeni w broń palną lub inne niebezpieczne narzędzia, ochrona i personel mogą próbować podjąć działania zmierzające do ich unieszkodliwienia i ujęcia, natomiast wobec sprawcy, który ma możliwość bezpośredniego użycia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia (oddał strzał, wycelował broń, zagroził użyciem ładunku wybuchowego) nie powinno się narażać na niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia osób będących w zasięgu przestępcy. Jeśli to możliwe, należy uruchomić bezgłośny alarm napadowy lub – jeśli pozwalają na to okoliczności – telefonicznie powiadomić o zdarzeniu policję lub stanowisko służb ochrony. Zachowanie personelu nie powinno prowokować sprawcy do użycia przemocy. Należy przy tym zapamiętać jak najwięcej szczegółów – nawet z pozoru nieistotnych – przede wszystkim pozwalających na zidentyfikowanie napastników, ich rysopis, ubiór, sposób poruszania się, wymowę (jej wady, obcy akcent), dobrze zapamiętać, gdzie przestępcy mogli pozostawić ślady, np. linii papilarnych, obuwia, gdzie porzucili jakieś przedmioty.
Po odejściu sprawców z miejsca przestępstwa należy: Ponowić włączenie alarmu lub użyć telefonu do najbliższej jednostki policji, zwrócić uwagę na kierunek ucieczki przestępców oraz użyte przez nich środki transportu (marka pojazdu, kolor, numer rejestracyjny),
zabezpieczyć przed zatarciem i ingerencją osób trzecich wszelkie ślady i miejsca, w których przebywali sprawcy napadu, udzielić pomocy medycznej poszkodowanym, zamknąć obiekt, aby uniemożliwić ewentualny powrót przestępców i poprosić o pozostanie na miejscu ewentualnych świadków zdarzenia, do czasu przyjazdu policji na miejsce, podporządkować się poleceniom funkcjonariuszy, po ich przybyciu.
Marcowy napad na oddział jednego z banków w Myślenicach

Proceder dotyczy placówek handlowych, zakładów przemysłowych i punktów obrotu gotówką. - Działania sprawców tych przestępstw coraz częściej przybierają postać napadu rabunkowego, czynu przestępczego, którego celem jest kradzież mienia, polegający na użyciu lub groźbie natychmiastowego użycia przemocy wobec osoby – mówi Zbigniew Filiczak, komendant powiatowy policji w Myślenicach.
Policja apeluje, aby właściciele placówek pamiętali o właściwym zabezpieczeniu majątku, zainwestowanie w monitoring lub alarm. - Rośnie rola pracowników ochrony, która powinna zwiększyć czujność i obserwację klientów, szczególnie tych których zachowanie jest nienaturalne, bądź widać, że interesują się zabezpieczeniami – dodają policjanci.
Swoje spostrzeżenia można kierować pod numer 112 lub 997 anonimowo lub pod nr myślenickiej policji kryminalnej (12) 272 06 31.
Policja radzi jak powinni zachowywać się pracownicy i ochrona
W czasie codziennego wykonywania obowiązków personel i ochrona placówki np. bankowej powinna obserwować klientów: wykazujących nienaturalne zdenerwowanie (bladość, drżenie rąk), rozglądających się i obserwujących sposób pełnienia obowiązków przez ochronę i personel, umiejscowienie technicznych urządzeń zabezpieczających (czujniki alarmowe, kamery, szyfratory, itd.), czas i trasy zasilania lub odprowadzania gotówki, noszących np. okrycia wierzchnie niestosowne do pory roku i doby (np. latem obszerne płaszcze lub kurtki), posiadające przy sobie podejrzane bagaże i pakunki, w których może być ukryta broń, porozumiewających się w sposób przyjęty w środowisku przestępczym, zajmujących miejsca dogodne do przeprowadzenia napadu (np. ukrywające się na zapleczu placówki).
W przypadku zauważenia podejrzanie zachowujących się, personel placówki powinien podjąć ostentacyjną obserwację takich osób, pozbawiając potencjalnych sprawców możliwości zaskoczenia i ewentualne odstąpienie od zamiaru dokonania napadu. W takim przypadku należy jednocześnie – nie ujawniając tej czynności obserwowanej osobie – powiadomić ochronę lub policję, w celu podjęcia niezbędnej interwencji.
W czasie napadu: jeżeli sprawcy nie są uzbrojeni w broń palną lub inne niebezpieczne narzędzia, ochrona i personel mogą próbować podjąć działania zmierzające do ich unieszkodliwienia i ujęcia, natomiast wobec sprawcy, który ma możliwość bezpośredniego użycia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia (oddał strzał, wycelował broń, zagroził użyciem ładunku wybuchowego) nie powinno się narażać na niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia osób będących w zasięgu przestępcy. Jeśli to możliwe, należy uruchomić bezgłośny alarm napadowy lub – jeśli pozwalają na to okoliczności – telefonicznie powiadomić o zdarzeniu policję lub stanowisko służb ochrony. Zachowanie personelu nie powinno prowokować sprawcy do użycia przemocy. Należy przy tym zapamiętać jak najwięcej szczegółów – nawet z pozoru nieistotnych – przede wszystkim pozwalających na zidentyfikowanie napastników, ich rysopis, ubiór, sposób poruszania się, wymowę (jej wady, obcy akcent), dobrze zapamiętać, gdzie przestępcy mogli pozostawić ślady, np. linii papilarnych, obuwia, gdzie porzucili jakieś przedmioty.
Po odejściu sprawców z miejsca przestępstwa należy: Ponowić włączenie alarmu lub użyć telefonu do najbliższej jednostki policji, zwrócić uwagę na kierunek ucieczki przestępców oraz użyte przez nich środki transportu (marka pojazdu, kolor, numer rejestracyjny),
zabezpieczyć przed zatarciem i ingerencją osób trzecich wszelkie ślady i miejsca, w których przebywali sprawcy napadu, udzielić pomocy medycznej poszkodowanym, zamknąć obiekt, aby uniemożliwić ewentualny powrót przestępców i poprosić o pozostanie na miejscu ewentualnych świadków zdarzenia, do czasu przyjazdu policji na miejsce, podporządkować się poleceniom funkcjonariuszy, po ich przybyciu.