Jarosław Szlachetka pisze do Marszałka ws. zmian w zapisie WPGO

 

Jarosław Szlachetka pisze do Marszałka ws. zmian w zapisie WPGO
Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego Jarosław Szlachetka pisze do Marszałka Województwa Małopolskiego w sprawie zmian w zapisie Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na mocy którego do składowiska odpadów w Myślenicach mogą trafiać śmieci z 5 powiatów
Całość listu przesłana przez Jarosław Szlachetkę:
Interpelacja dotycząca zapisów projektu „Planu Zagospodarowania Odpadami Województwa Małopolskiego”
W związku z przekazanym do zaopiniowania projektem „Planu Zagospodarowania Odpadami
Województwa Małopolskiego”, który został przyjęty przez Zarząd Województwa Małopolskiego na
posiedzeniu w dniu 17 lutego 2012 roku chciałbym wyrazić swoją dezaprobatę oraz niepokój w
odniesieniu co do wyznaczenia nowego podziału naszego województwa na regiony gospodarki
odpadami komunalnymi. Mój stanowczy sprzeciw dotyczy w szczególności zapisów o Zakładzie
Utylizacji Odpadów w Myślenicach oraz obszaru który miałby obsługiwać.
Obecnie przedstawiony i konsultowany projekt stanowi aktualizację „Planu Gospodarki
Odpadami Województwa Małopolskiego 2010” przyjętego przez Sejmik Województwa Małopolskiego
Uchwałą Nr XI/133/07 z dnia 24 września 2007 r. W dokumencie tym przyjęto m.in. to że planowany
wówczas nowy Zakład Utylizacji Odpadów w Myślenicach w swoim obszarze obsługiwania będzie
miał tylko i wyłącznie obszar powiatów myślenickiego i limanowskiego czyli ok. 240 tys.
mieszkańców. W nowym PGOWM zakłada się poszerzenie tego obszaru na cały „region południowy”
czyli na powiat myślenicki, limanowski oraz wadowicki, suski, nowotarski i tatrzański. Szacunkowa
liczba ludności w całym tym regionie to prawie 580,5 tys. mieszkańców. Ten zapis budzi we mnie
największy sprzeciw jako radnego Województwa Małopolskiego z Myślenic i jednocześnie członka
Rady Miejskiej w Myślenicach, która w lutym 2008 roku po bardzo ciężkich konsultacjach społecznych
podjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w mieście
Myślenice dla realizacji inwestycji związanej z gospodarką odpadami. Byliśmy wówczas przekonywani
przez Burmistrza Myślenic oraz władze spółki, że nowe składowisko będzie kluczową inwestycją dla
obsługiwania i przyjmowania odpadów tylko i wyłącznie z dwóch powiatów tj. myślenickiego oraz
limanowskiego. Zresztą zgodnie z obowiązującym wtedy PGO Województwa Małopolskiego. Był to
dla mnie także jeden z nielicznych argumentów przemawiających za tak ważną inwestycją szczególnie
dla mieszkańców powiatu myślenickiego.
Ponadto Miasto i Gmina Myślenice podjęło się przygotowania i wdrożenia wszystkich
planowanych działań inwestycyjnych określonych w Planie Gospodarki Odpadami Województwa
łącznie z budową nowoczesnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Myślenicach dla powiatów
myślenickiego i limanowskiego. Projekt ten jako pierwszy w Małopolsce otrzymał dofinansowanie na
tego typu inwestycję w kwocie 26 313 272,42 zł. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko – Priorytet II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Koszt całkowity
projektu został oszacowany na  kwotę 57 224 532,00 zł. W umowie o dofinansowane podpisanej w
imieniu beneficjanta przez Prezes Zarządu Zakład Utylizacji Odpadów w Myślenicach a w imieniu
Instytucji Wdrażającej przez Prezesa Wojewódzkiego  Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Krakowie zawarte są zapisy dotyczące trwałości projektu (zgodnie
z przedstawionymi we wniosku o dofinansowanie założeniami oraz szczegółowymi priorytetami
określonymi w POIŚ). Z § 16 umowy wynika m.in., że Beneficjent zobowiązuje się do zapewnienia
trwałości tego Projektu w okresie 5 lat od daty zakończenia projektu, pod rygorem obowiązku zwrotu
środków. W związku z powyższym wprowadzenie jakichkolwiek zmian w obszarze obsługiwania
myślenickiego ZUO, które zakłada projekt nowego Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
mogłoby wiązać się z pogwałceniem zasad na podstawie, jakich projekt otrzymał dofinansowanie ze
środków europejskich a co za tym idzie także i zwrotem tych pieniędzy. Osobną, bardzo ważną
sprawą na pewno będą protesty społeczne związane z  brakiem jednoznacznej zgody mieszkańców
Myślenic na powiększony teren oraz zakres funkcjonowania pozostającego na ukończeniu Zakładu.
Mając powyższe na uwadze wnoszę o uwzględnienie w nowym Programie Gospodarki
Odpadami Województwa Małopolskiego, planowanego do  oddania w kwietniu br. Zakładu
Zagospodarowania Odpadów w Myślenicach oraz pozostawienie bez zmian jego obszaru
obsługiwania czyli tylko i wyłącznie powiatu myślenickiego i limanowskiego.
Z wyrazami szacunku: Jarosław Szlachetka

Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego Jarosław Szlachetka pisze do Marszałka Województwa Małopolskiego w sprawie zmian w zapisie Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na mocy którego do składowiska odpadów w Myślenicach mogą trafiać śmieci z 5 powiatów

Całość listu przesłana przez Jarosław Szlachetkę:

Interpelacja dotycząca zapisów projektu „Planu Zagospodarowania Odpadami Województwa Małopolskiego”

W związku z przekazanym do zaopiniowania projektem „Planu Zagospodarowania Odpadami Województwa Małopolskiego”, który został przyjęty przez Zarząd Województwa Małopolskiego na posiedzeniu w dniu 17 lutego 2012 roku chciałbym wyrazić swoją dezaprobatę oraz niepokój w odniesieniu co do wyznaczenia nowego podziału naszego województwa na regiony gospodarki odpadami komunalnymi. Mój stanowczy sprzeciw dotyczy w szczególności zapisów o Zakładzie Utylizacji Odpadów w Myślenicach oraz obszaru który miałby obsługiwać.

Obecnie przedstawiony i konsultowany projekt stanowi aktualizację „Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010” przyjętego przez Sejmik Województwa Małopolskiego Uchwałą Nr XI/133/07 z dnia 24 września 2007 r. W dokumencie tym przyjęto m.in. to że planowany wówczas nowy Zakład Utylizacji Odpadów w Myślenicach w swoim obszarze obsługiwania będzie miał tylko i wyłącznie obszar powiatów myślenickiego i limanowskiego czyli ok. 240 tys. mieszkańców. W nowym PGOWM zakłada się poszerzenie tego obszaru na cały „region południowy” czyli na powiat myślenicki, limanowski oraz wadowicki, suski, nowotarski i tatrzański. Szacunkowa liczba ludności w całym tym regionie to prawie 580,5 tys. mieszkańców. Ten zapis budzi we mnie największy sprzeciw jako radnego Województwa Małopolskiego z Myślenic i jednocześnie członka Rady Miejskiej w Myślenicach, która w lutym 2008 roku po bardzo ciężkich konsultacjach społecznych podjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w mieście Myślenice dla realizacji inwestycji związanej z gospodarką odpadami. Byliśmy wówczas przekonywani przez Burmistrza Myślenic oraz władze spółki, że nowe składowisko będzie kluczową inwestycją dla obsługiwania i przyjmowania odpadów tylko i wyłącznie z dwóch powiatów tj. myślenickiego oraz limanowskiego. Zresztą zgodnie z obowiązującym wtedy PGO Województwa Małopolskiego. Był to dla mnie także jeden z nielicznych argumentów przemawiających za tak ważną inwestycją szczególnie dla mieszkańców powiatu myślenickiego.

Ponadto Miasto i Gmina Myślenice podjęło się przygotowania i wdrożenia wszystkich planowanych działań inwestycyjnych określonych w Planie Gospodarki Odpadami Województwa łącznie z budową nowoczesnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Myślenicach dla powiatów myślenickiego i limanowskiego. Projekt ten jako pierwszy w Małopolsce otrzymał dofinansowanie na tego typu inwestycję w kwocie 26 313 272,42 zł. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – Priorytet II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi. Koszt całkowity projektu został oszacowany na  kwotę 57 224 532,00 zł. W umowie o dofinansowane podpisanej w imieniu beneficjanta przez Prezes Zarządu Zakład Utylizacji Odpadów w Myślenicach a w imieniu Instytucji Wdrażającej przez Prezesa Wojewódzkiego  Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie zawarte są zapisy dotyczące trwałości projektu (zgodnie z przedstawionymi we wniosku o dofinansowanie założeniami oraz szczegółowymi priorytetami określonymi w POIŚ). Z § 16 umowy wynika m.in., że Beneficjent zobowiązuje się do zapewnienia trwałości tego Projektu w okresie 5 lat od daty zakończenia projektu, pod rygorem obowiązku zwrotu środków. W związku z powyższym wprowadzenie jakichkolwiek zmian w obszarze obsługiwania myślenickiego ZUO, które zakłada projekt nowego Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami mogłoby wiązać się z pogwałceniem zasad na podstawie, jakich projekt otrzymał dofinansowanie ze środków europejskich a co za tym idzie także i zwrotem tych pieniędzy. Osobną, bardzo ważną sprawą na pewno będą protesty społeczne związane z  brakiem jednoznacznej zgody mieszkańców Myślenic na powiększony teren oraz zakres funkcjonowania pozostającego na ukończeniu Zakładu.

Mając powyższe na uwadze wnoszę o uwzględnienie w nowym Programie Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego, planowanego do  oddania w kwietniu br. Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Myślenicach oraz pozostawienie bez zmian jego obszaru obsługiwania czyli tylko i wyłącznie powiatu myślenickiego i limanowskiego.

Z wyrazami szacunku: Jarosław Szlachetka

 

Powiązane tematy

Czytaj także

Komentarze

  • 14.03.2012 - 17:45
    Co p. ślachetka, tak o sobie waćpan przypomina, bo ogólnie to mam wrażenie że nic niewiele robim czy w powiecie czy w gminie.
    Gdzie ten rozwój pcimskiej gminy, za takiego pełnomocnika do spraw rozwoju to ja dziękuję i nie jest p. mile widziany w mojej gminie, gdyby nie p. być może nie zamykano by szkół i nie likwidowano stołówek.
    15 4 Cytuj Zgłoś
  • profesor profesor 14.03.2012 - 17:53
    gość: giero napisał/a:
    Co p. ślachetka, tak o sobie waćpan przypomina, bo ogólnie to mam wrażenie że nic niewiele robim czy w powiecie czy w gminie.
    Gdzie ten rozwój pcimskiej gminy, za takiego pełnomocnika do spraw rozwoju to ja dziękuję i nie jest p. mile widziany w mojej gminie, gdyby nie p. być może nie zamykano by szkół i nie likwidowano stołówek.
    zostawcie te lokalne spory i uprzedzenia. w tym przypadku lokalni politycy powinni połączyć siły i wspólnie walczyć o interes nas wszystkich. Bo nikomu mieszkającemu na terenie powiatu myślenickiego (także mieszkańcom Pcimia) nie powinno być na rękę, że nasz powiat będzie zbierał śmieci z 4 innych.
    5 2 Cytuj Zgłoś
  • 14.03.2012 - 18:04
    Kolego, skoro marszałek tak decyduje to sprawa jest przesądzona z góry. Oni nic nie zrobią bo w ogóle niewiele robią, jedynie mocny społeczny opór mógłby coś zmienić ale w sumie na tym szczeblu to i tak wątpliwe choćby cały powiat pod siedzibę marszałka ruszył. A naszych pierdzistołków trzeba odwołać, bo niezależnie od tego czy wiedzieli wcześniej o tym co się stali czy nie, sami otwarli do tego furtkę.
    7 2 Cytuj Zgłoś
  • 14.03.2012 - 19:40
    Jeżeli na szali stawiamy interes lokalnej społeczności i turystyczne walory regionu to zastanawia mnie ile trzeba i czym posmarować lokalnym chyba już nie włodarzom a pachołkom żeby pchali nas - gminę w takie,przepraszam za wyrażenie gówno ? doprawdy lepiej bym się poczuł wiedząc jakież to zaszczyty czy tez sumy, być może jedno i drugie kryją się za tym. Być może wtedy bym stwierdził., ok spoko interes.... Proszę wybaczyć mi ironię ale to lekka przesada z tym co się dzieje. Biorąc chociażby pod uwagę częstotliwość wazelinowych wypadów Burmistrza to tu to tam ;/ nie rozumiem - co tam załatwia na miłość boską ?? ;/
    Na koniec w temacie Szlachetki. Pana Szlachetkę znam., być może nie popieram stylu w jakim prowadzi swoją karierę polityczną, ale z drugiej strony przy całej tej bandzie hołoty poselsko - senatorsko - burmistrzowskiej w rejonie, niestety nie widzę osoby która jest w stanie w SŁYSZALNY sposób zająć się naprawdę interesem społecznym. A ten list taki właśnie jest; za co dziękuję.

    Przeczytajmy, pomyślmy, przyjrzyjmy się sprawie i dopiero krytykujmy czy równajmy z ziemią...
    8 5 Cytuj Zgłoś
  • 14.03.2012 - 19:44
    Nam broniącym się przed tą inwestycją w poprzednich latach wszystko jedno czy smród będzie się wydobywał z 5 czy 50 koszy. Smród jest smród. Podobnie nie zależy nam czy ryby w potoku zdechną z powodu 5-cio czy 50-cio procentowego zanieczyszczenia. Nam chodziło o to żeby NIE śmierdziało i żeby NIE wyginęły ryby. Broniliśmy się przed urzędniczą niewrażliwością i nierozumieniem problemu. Nie trudno się domyślić że po zrobieniu pierwszego kroku przez radę gminy będą podejmowane kolejne, to akurat było proste do przewidzenia. Trochę teraz zadziwia naiwność Szlachetki i brak pragmatyzmu w poprzednich latach. Nawet nieco cieszę się że uciążliwość tej inwestycji dotknie również tych którzy do tej pory przychylali się projektowi myśląc że problem dotyczy jedynie Borzęty. Nie wierzę w to by wszyscy radni byli na tyle nieświadomi by nie przewidzieć takich konsekwencji, zadziwia jedynie ich lekceważący stosunek do wyborców.
    3 2 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2012 - 19:31
    Myślenice lubią smród, odpady z pięciu powiatów , gówna z Lubnia i Pcimia, a sąd do Wieliczki, głosujcie na PiS i wyboerajcie miernoty typu poseł i szlachetka to Wam wszystko poważne zabiorą, a smród podeslą, Szlachetka Pcimiowi się przysłużył , obiecując gówienka za pół darmo przyjąc w mieście, nie tylko on posadkę w Pciomniu za to ma. Obajtek zaś rezyduje w Myślenicach.
    6 4 Cytuj Zgłoś
  • 16.03.2012 - 6:28
    budowali bez pozwolenia to mają !
    Jak nakazali wstrzymać budowę to trzeba było wstrzymać !

    Teraz to sobie mogą pisać i pisać.............
    4 2 Cytuj Zgłoś
  • 16.03.2012 - 16:28
    myślę że piłat zrobił swoje i umył ręce.Przecież przez miasto myślenice od strony CPN w planie miasta jest zaprojektowana droga na wysypisko w Borzęcie, estakadą połączona z obejściem zachodnim które ma być drogą wojewódzką. Jak myślicie czy droga szybkiego ruchu kończy się na granicy Bysiny z Jasienicą. Jeżeli buduje się taką drogę która nie uzbraja terenu po którym przebiega - to ewidentnie jest to I odcinek drogi na Bielsko i Wadowice. Skąd pojadą do nas śmieci.
    2 2 Cytuj Zgłoś
  • 16.03.2012 - 16:46
    O takich rzeczach powinna pisać prasa - o prawdzie. Jeśli wiedziano o tym wcześniej i ukrywano przed opinią publiczną to istotnie bomba temat. Czas odszukać ślady które wskazują że zarządzający wiedzieli o sprawie.
    2 2 Cytuj Zgłoś
  • 16.03.2012 - 17:18
    a Szlachetka glosowal jako radny za wysypiskiem, tak zajety był sprawami partjnymi i kombinacjami w Pcimiu, że teraz szuka straconego czasu. kariera, kariera, kariera za wszelka cenę, pisowski aparatczyk wepchany do Pcimia
    13 3 Cytuj Zgłoś
  • 16.03.2012 - 17:46
    Won z tym nierobem Sz.
    11 5 Cytuj Zgłoś
  • 16.03.2012 - 19:50
    Szlachetka i reszta tych towarzyszy z pisu z Łatasem na czele potrafią się tylko pokazywać na pierwszych stronach lokalnych gazet, na wyżerkach i innych imprezach żeby widziała ich jak największa liczba ludzi. Poza tym biorą za nic kasę ,nie robiąc nic!
    11 5 Cytuj Zgłoś
  • 16.03.2012 - 21:46
    Święta racja to klasyczny przykład ewangelicznych Faryzeuszy. Nie cierpię tych obłudników z Pis-u.
    9 3 Cytuj Zgłoś
  • 17.03.2012 - 6:31
    Jarosław Szlachetka nie jest tu głównym problemem.
    5 7 Cytuj Zgłoś
  • 17.03.2012 - 13:27
    gość: marianpazdzioch napisał/a:
    Święta racja to klasyczny przykład ewangelicznych Faryzeuszy. Nie cierpię tych obłudników z Pis-u.
    PiS = prawo i sprawiedliwość = obłuda i chciwość , modlą się pod figurą a diabła mają za skórą. Przypomnę tylko ich głosowanie za ochroną życia (art 38) ochrona życia od poczęcia do naturalnej śmierci ,pis na czele z presydentem lechem i jego bratem jarusiem opowiedzieli się przeciwko życiu!
    7 3 Cytuj Zgłoś
  • 17.03.2012 - 20:01
    Te świętobliwe minki, religijne gesty i pseudo rozmodlenie w czasie rozmaitych świąt i uroczystości kościelnych nie przeszkadzają im aby skopać i zdołować człowieka. Wiem bo doświadczyłam tego od prominentnej działaczki myślenickiej Pis. Przez jej przykład przestałam chodzić do kościoła a jak widzę tych obłudników to mi zwieracze puszczają
    10 Cytuj Zgłoś
  • 17.03.2012 - 20:03
    gość: MyśleniczaninNR napisał/a:
    Szlachetka i reszta tych towarzyszy z pisu z Łatasem na czele potrafią się tylko pokazywać na pierwszych stronach lokalnych gazet, na wyżerkach i innych imprezach żeby widziała ich jak największa liczba ludzi. Poza tym biorą za nic kasę ,nie robiąc nic!
    Tuczą się w naszym korycie, za nasze pieniądze.
    5 4 Cytuj Zgłoś
  • 17.03.2012 - 23:09
    i liżą się do proboszczów, jak w Pcimiu, obłuda, obłuda, obłudą podszyta, brak zasad i przyzwoitości, byle kariera, dziekan w Pcimiu popiera rozwodników, ludzi bez zasad byle z PiS-u, a dziecka do bierzmowania nie chce dopuścić, gdy prosta kobieta z mężem alkoholikiem się rozchodzi, to jest obluda, władza może, ty szaraczku nie. dzieli katolików, nawołując w kościele do glosowania na prawych i sprawqiedliwych. Ludzi od kościoła odpycha, bo tylko PiS i PiS.
    9 2 Cytuj Zgłoś
  • 19.03.2012 - 7:24
    Jak to jest, że ludzie którzy podnosili rękę za rozbudową ZUO i forsowali to wbrew oporowi społecznemu nie wiedzieli o planach, skoro już sami protestujący o tym mówili?
    8 1 Cytuj Zgłoś
  • 21.03.2012 - 21:31
    Dużo racji mają moi przedmówcy. Smutnej racji. Ja jednak patrzę na problem z innej strony, obecny marszałek nie lubi naszej władzy, nie liczy się z nią.
    trudno poważnie traktować posła który z burmistrzem lata w pierwszy dzień wiosny po szkołach i agituje.... obaj panowie wystrojeni jak na bal.
    Bardzo jestem ciekawy ile osób oczarowali!
    10 Cytuj Zgłoś
  • 22.03.2012 - 7:46
    przykre, ale tylko w PiS-ie mogą być tacy ludzie, jak Łatas, Obajtek, czy biorący z nich przykład szlachetka. Czemu tak jest, przecież PiS w powiecie zbiera tysiące głosów. Ludzie głosują na byle kogo, bo z PiS-u. Kto ma o nas dbać?. senator z nieba powiatowi spadł [ wybrany głosami Krakowa i regionów głosujących na Po], to go nie poparli, lecz na jakiegoś Pająka ze Suchej głosowali. Kto taki powiat szanować ma? Marszałek?. Obajtek samorząd miesza z PiS-em, z folia lezie do podobnego sobie cwaniaczka Paprykarza, Premiera obraża, a Marszałek ma sie z PiS-em w powiecie liczyć?. Potrzeb jest tak dużo, że powiat moze poczekać, a sąd w Wieliczce być. A my wybierajmy dalej leserów mieszających dalej w powiecie miast w warszawie lobbować i żyjących w dodatku na koszt samorządów { Szlachetka w Pcimiu}. Demokracja. Można tak, ale nie miejmy do Marszałka i innych pretensji. Jak się sami nie szanujemy, to nas nikt szanował nie będzie. W powiecie jest tylu doświadczonych samorządowców i robią krocie i z marszałkami współpracują, a łatasy i Szlachetki swędająsię po szkołach i meczach.
    8 Cytuj Zgłoś
  • 31.03.2012 - 19:25
    Skąd wynika pewność u Pana Szlachetki, że mieszkańcy będą protestować? Protestowaliśmy szanowny panie parę lat temu PRZECIWKO rozbudowie wysypiska, kiedy to Pan zagłosował ZA ...(widziałam na własne oczy!), po tzw. jak to Pan nazwał "ciężkich konsultacjach społecznych"..., których NIE BYŁO (podobno protestowała tylko banda krzykaczy z Borzęty, czyli tzw. kielanowcy...). TRZEBA LUDZI UŚWIADAMIAĆ, ŻE CI, KTÓRZY DZISIAJ SĄ PRZECIWNI STWORZENIU Z MYŚLENIC ŚMIETNISKA MAŁOPOLSKI WCZORAJ BYLI ZA !!!!!!!
    4 1 Cytuj Zgłoś
  • 22.05.2012 - 22:38
    Nieprawdopodobne - to on umie pisać - chwała AWF
    2 2 Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach