Myślenice: Antysemickie napisy na murach cmentarza żydowskiego

Swastyka, symbol SS i napis "JUDEN MORD" zostały namalowane na murach cmentarza żydowskiego w Myślenicach. Niespełna rok po uroczystości odnowienia duchowego XIX wiecznego miejsca spoczynku

Brama cmentarza żydowskiego. Zdjęcie nadesłane przez jednego z naszych czytelników 

Napisy znalazły się na murach przed bramą główną cmentarza. Po lewej stronie czarną farbą ktoś namalował symbol SS, a po prawej znalazł się napis "JUDEN MORD" i swastyka. Zdjęcia przesłał nam jeden z czytelników.

Niespełna rok temu, w tym miejscu odbyła się ceremonia odnowienia duchowego tego XIX wiecznego cmentarza. Zjawiło się na niej kilkunastu potomków społeczności żydowskiej, która zamieszkiwała niegdyś tereny gminy Myślenice. - Tutejszy cmentarz (...) Przypomina wielką część historii tego miasta, opartej na współegzystencji w pokoju, tolerancji i dobrej współpracy społeczności polskiej i żydowskiej. Budujemy nowe Myślenice, bazujące na dobrych wspomnieniach z tamtych czasów - podczas uroczystości mówił burmistrz Maciej Ostrowski.

Cmentarz żydowski założony został w 1874 roku. W 1900 roku w Myślenicach mieszkało blisko 500 Żydów, stanowiąc 20% populacji miasta. W 1942 r. niemieccy okupanci wywieźli ich do obozów koncentracyjnych. Cmentarz został odnowiony w 2011 r. dzięki hojności i Miriam Minzerów i ich rodziny. W szabat w 1942 roku hitlerowcy rozstrzelali i pogrzebali tam we wspólnej mogile około 30 myślenickich Żydów.

W ostatnich latach na terenie cmentarza prowadzone prace renowacyjne, w ramach których zbudowano ogrodzenie i odnowiono lapidarium. Obecnie na terenie nekropolii znajduje się osiem ocalałych nagrobków i lapidarium.

Powiązane tematy

Czytaj także

Komentarze

  • 14.03.2013 - 21:07
    Zwróćcie uwagę na literę "J". Założę się, że to napisały i namalowały jakieś gimbusy. Z resztą, zaraz dostanę mnóstwo minusów od gimbusów. Ładnie się zrymowało. :D
    97 9 Cytuj Zgłoś
  • 14.03.2013 - 21:24
    Tak wygląda szczyt braku kultury i wielu innych osiągnięć cywilizacji. Dramat.
    66 6 Cytuj Zgłoś
  • 14.03.2013 - 21:28
    złapać szmaciarzy i oddać w moje ręce, więcej by spraya do rąk nie wzięli, bo by już tych plugawych knykci nie mieli a i oczodoły puste bym zostawił, tak na pamiątkę, p... faszyści
    38 26 Cytuj Zgłoś
  • 14.03.2013 - 21:45
    oportunista napisał/a:
    p... faszyści
    polecam sprawdzić znaczenie słowa faszyzm i porównać różnice pomiędzy faszyzmem a nazizmem.

    te bazgroły na murze to przejaw faszyzmu? gratulacje.



    oportunista napisał/a:
    złapać szmaciarzy i oddać w moje ręce, więcej by spraya do rąk nie wzięli, bo by już tych plugawych knykci nie mieli a i oczodoły puste bym zostawił, tak na pamiątkę
    widzę, że Ty masz czaszkę pustą na pamiątkę. pytanie tylko czego pamiątkę? mógłbyś wyjaśnić swoją agresję i wzburzenie tym czynem? bo jakieś gnoje nabazgrały na murze słowa i symbole których nie rozumieją? GRATULACJE - bardzo blisko Ci do tych, którzy stosowali te symbole jako swój znak rozpoznawczy. BRAWO trupia główko.
    28 19 Cytuj Zgłoś
  • 14.03.2013 - 23:25
    Głupota gówniarzy nie zna granic i takie wybryki należy jednoznacznie potępić
    A tak na marginesie to warto wspomnieć, że macewy (czy też płyty nagrobne) z tego cmentarza przez długie powojenne lata były płytami chodnikowymi naprzeciw szkoły obecnego gimnazjum na przy ul. Sobieskiego ułożone prawdopodobnie w okresie okupacji.
    29 2 Cytuj Zgłoś
  • mirek@ 15.03.2013 - 8:07
    Chciałbym, bardzo chciałbym żeby ich złapano. Wiele osób bagatelizuje ten problem, bo jest to cmentarz żydowski, ale wystarczyło że dzieci zdemolowały cmentarz dominującej grupy wierzących http://miasto-info.pl/myslenice/5921,jasienica-dzieci-zdemolowaly-cmentarz.html i wtedy byliście oburzeni...

    Brak tolerancji lub odmienna religia nie usprawiedliwia tego, że jest to miejsce spoczynku ludzi i należy mu się taki sam szacunek jak cmentarzom na stradomiu przy małym kościółku!
    28 3 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 8:43
    Kaper napisał/a:
    Zwróćcie uwagę na literę "J". Założę się, że to napisały i namalowały jakieś gimbusy. Z resztą, zaraz dostanę mnóstwo minusów od gimbusów. Ładnie się zrymowało. :D
    Też mi się to rzuciło na oczy w pierwszym momencie. Niestety takie mamy czasy - nie ma świętości. Jedynym rozwiązaniem jest powszechny monitoring.
    14 6 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 9:10
    Jest to akt prymitywnego wandalizmu godny powszechnego potępienia, niestety w naszych czasach to się zdarza. Jest to efekt braku świadomości i coraz gorszej wiedzy historycznej wśród młodzieży . Oczywiście monitoring jest rozwiązaniem ale moim zdaniem cząstkowym, najważniejsza jest powszechna edukacja historyczna.
    33 6 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 9:39
    Szczyt chamstwa... pewnie to racja, że zrobiły to jakieś dzieciaki, ale to ich nie usprawiedliwia. O historii pojęcia nie mają, to raz, a dwa - wychowanie w domu pewnie skończyło się na trzymaniu noża i widelca. Bo szacunku do innych to ich nie nauczono.
    Jeśli uda się ich złapać, to powinni za własne pieniądze i własnymi rękami to naprawić.
    22 3 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 9:58
    Nie zgodzę się co do edukacji- bez przesady żeby nie wiedzieć czym była zbrodnicza formacja SS czy swastyka hitlerowska to by tych znaków nie użyto w napisie. Chodzi tutaj po prostu o zwykłą głupią nienawiść. Tym bardziej głupią bo atakowanie spoczynku zmarłych jest po prostu tchórzostwem.
    20 2 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 10:54
    Skoro nawiązał ktoś do charakteru pisma i litery "J"
    Nie jestem pewien, ale wydaje mi się że bardzo podobny charakter pisma można zauważyć na bazgrołach pod wiaduktem na ul. Kazimierza Wlk. obok szkoły Osińskich.
    Dzisiaj to sprawdzę, może to był by jakiś trop, bo z tego co wiem gówniarzerie która zabazgrała wiadkukt policja złapała.
    10 2 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 12:43
    poruszylem temat i masz, ja bym im zrobil to samo co w filmie bekarty wojny,wiadomo by bylo z kim mamy do czynienia!!zreszta poco takich ludzi trzymac kraju lub wiezieniu wyslac ich na bezludna wyspe i tam niech pokaza co potrafia jak oni nawet nie maja szacunku do zmarlych!!!!!!zreszta dla tego typu ludzi co wypisuja takie rzeczy nie ma miejsca nad COSTA DE RABA!!!!!!POZDRAWIAM PUNX NOT DEAD!!!!!zreszta oni nawet nic o historii polski i 2 wojnie swiatowej nie slyszeli !!~!
    9 3 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 14:15
    sub zero napisał/a:
    Skoro nawiązał ktoś do charakteru pisma i litery "J"
    Nie jestem pewien, ale wydaje mi się że bardzo podobny charakter pisma można zauważyć na bazgrołach pod wiaduktem na ul. Kazimierza Wlk. obok szkoły Osińskich.
    Dzisiaj to sprawdzę, może to był by jakiś trop, bo z tego co wiem gówniarzerie która zabazgrała wiadkukt policja złapała.
    Poszukał bym raczej w kierunku słuchaczy muzyki (nie)poważnej -
    "Juden Mord" to słowacki zespół skrajno prawicowo-nazistowski. Problem polega na tym że wątpie aby jakieś lokalne małolaty sięgały po takie wydawnictwa. Czyli albo zrobili to przyjezdni, Słowacy albo ktoś kto się na tym zna. Rozejrzyjcie się kto pośród Was słucha takiej muzy, może się okazać że macie kolegów artystów.

    Do Redakcji: Prosiłbym o poprawienie w artykule "JUDEN MORDI" na "JUDEN MORD!" bo taki napis widnieje na murze.
    6 4 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 15:28
    A kto jest odpowiedzialny za odmóżdżenie dzieciaków podpisujących się swastyką czy runami SS? Pan Zawisza "judeosceptyk", pan Winnicki i jego MW- ONR-owska neonazistowska banda, prawicowi historycy w rodzaju Żaryna czy Żebrowskiego udowadniający że mordy na Żydach wykonywali lewicowcy a NSZ ich ratowało. To jest plon ich propagandy. Dobrze że Myśleniczanie kiedyś powiedzieli NIE obchodom "najazdu na Myślenice" paleniu sklepów żydowskich i próbie podpalenia synagogi. Popatrzcie na zdjęcia z obchodów "najazdów na Myślenice" które się odbyły, prawe ręce uniesione w hitlerowskim pozdrowieniu, na te wykrzywione nienawiścią neonazistowskie ryje, między nimi jest sprawca. To prawdziwa twarz polskiej skrajnej prawicy GNWP! Myślenice wolne od brunatnej zarazy!
    11 9 Cytuj Zgłoś
  • Jagienka Mur. 15.03.2013 - 16:00
    Na tym cmentarzu pochowani byli też żołnierze polegli w czasie I wojny światowej. Groby jednak nie zachowały się ... Zmarłym , nie ważne jakiej religii byli, należy się szacunek.
    12 1 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 19:13
    Marek Stoszek napisał/a:
    Jest to akt prymitywnego wandalizmu godny powszechnego potępienia, niestety w naszych czasach to się zdarza. Jest to efekt braku świadomości i coraz gorszej wiedzy historycznej wśród młodzieży . Oczywiście monitoring jest rozwiązaniem ale moim zdaniem cząstkowym, najważniejsza jest powszechna edukacja historyczna.
    Zgadzam się z Twoim zdaniem co do edukacji historycznej, ale dodałbym jeszcze wychowanie wyniesione z domu.
    8 2 Cytuj Zgłoś
  • 15.03.2013 - 21:16
    Co do zespołu Juden Mord informacja i wiele mówiące zdięcie znajdziesz tutaj http://www.antifa.cz/content/rogel-nejen-eighty-eight-ale-i-hajlovani
    3 3 Cytuj Zgłoś
  • OKOKI 16.03.2013 - 18:18
    Wszyscy tu dorabiają jakąś ideologie i podniecają się a to pewnie głupi szczeniacki wybryk jakiś smarkaczy i tyle.
    7 4 Cytuj Zgłoś
  • 17.03.2013 - 11:34
    A ja popieram tego kogoś. Tak trzymać! Patriotyzm jest rzeczą piękną.
    5 23 Cytuj Zgłoś
  • ZaslonOkno.pl 17.03.2013 - 13:25
    Bialywojownik napisał/a:
    A ja popieram tego kogoś. Tak trzymać! Patriotyzm jest rzeczą piękną.
    Dzieciaku, wygląda na to, że pierwszą klasę skończyłeś, bo umiesz pisać, ale najwyższa pora zacząć odróżniać definicje:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Patriotyzm

    http://pl.wikipedia.org/wiki/G%C5%82upota
    11 2 Cytuj Zgłoś
  • 17.03.2013 - 16:47
    ten bialy <brunatny>wojownik powinien sie zbadac na babinskiego ale pewnie wyprali mu mozg na wykladach onr-u lub mlodziezy wszechpolskiej !zreszta tam takie sa przyglupy wiec takie bzdury pisza!!!!!!
    5 3 Cytuj Zgłoś
  • 17.03.2013 - 20:02
    zwyczajny napisał/a:
    oportunista napisał/a:p... faszyś*****lecam sprawdzić znaczenie słowa faszyzm i porównać różnice pomiędzy faszyzmem a nazizmem.

    te bazgroły na murze to przejaw faszyzmu? gratulacje.



    oportunista napisał/a:złapać szmaciarzy i oddać w moje ręce, więcej by spraya do rąk nie wzięli, bo by już tych plugawych knykci nie mieli a i oczodoły puste bym zostawił, tak na pamiątkęwidzę, że Ty masz czaszkę pustą na pamiątkę. pytanie tylko czego pamiątkę? mógłbyś wyjaśnić swoją agresję i wzburzenie tym czynem? bo jakieś gnoje nabazgrały na murze słowa i symbole których nie rozumieją? GRATULACJE - bardzo blisko Ci do tych, którzy stosowali te symbole jako swój znak rozpoznawczy. BRAWO trupia główko.
    oj zwyczajny próbujesz zgrywać ynteligenta a głupiś jak but, polecasz sprawdzić znaczenie słowa faszyzm a sam nie wiesz co to jest, a różnice ? nazizm to niemiecka odmiana faszyzmu, jeżeli ktoś mówi że to co innego to tak samo można odnieść do Bieruta, że to nie był komunista tylko socjalista, bo przecież w Polsce nie było komunizmu tylko "socjalizm",
    a moja agresja i wzburzenie tym czynem bierze się stąd, że tacy jak ty nie widzą w tym nic złego, faszyści (naziści, hitlerowcy, nsdap-owcy nazwij jak chcesz) też na początku wykrzykiwali hasła, a skończyło się na rzezi milionów, dlatego stanowczo sprzeciwiam się faszystom, nazistom, komunistom, takim jak ty dyletantom i innym złym ludziom
    5 Cytuj Zgłoś
  • 18.03.2013 - 9:00
    gruBass napisał/a:
    Bialywojownik napisał/a:A ja popieram tego kogoś. Tak trzymać! Patriotyzm jest rzeczą piękną.Dzieciaku, wygląda na to, że pierwszą klasę skończyłeś, bo umiesz pisać, ale najwyższa pora zacząć odróżniać definicje:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Patriotyzm

    http://pl.wikipedia.org/wiki/G%C5%82upota
    Człowieku, proszę mnie nie obrażać. Dzieciakiem przestałem być dekadę temu.

    lili102 napisał/a:
    ten bialy <brunatny>wojownik powinien sie zbadac na babinskiego ale pewnie wyprali mu mozg na wykladach onr-u lub mlodziezy wszechpolskiej !zreszta tam takie sa przyglupy wiec takie bzdury pisza!!!!!!
    Onr, czy NOP dla mnie nie istnieją. To marionetki w rękach ZOG-u.

    Pozdrawiam myślących!
    3 9 Cytuj Zgłoś
  • 18.03.2013 - 13:47
    Patriotyzm co się przemocą zowie, sprzeciw przeciwko faszyzmowi co sprzeciwiać się będzie narzędziem stosowanym przez faszystów. LUDZIE TAK CHCECIE PRZEJAWIAĆ SWOJE CZŁOWIECZEŃSTWO ???
    Cytuj Zgłoś
  • 19.03.2013 - 9:22
    To, że wypisują po murach jakieś głupoty to jest idiotyzm i nie powinno tego być, ale powiem szczerze mam już dość całej otoczki cierpienia i nie wiadomo czego jeszcze wokół Żydów. Oni nie są jedynym narodem, który ucierpiał w czasie wojny. Dlaczego nikt nie reagował gdy podczas meczu tenisowego właśnie ci "święci żydzi" krzyczeli do naszych tenisistek "katolickie suki". Oni żądają szacunku!? Najpierw niech sami odnoszą się z szacunkiem do ludzi a później niech wymagają szacunku do nich samych.
    11 1 Cytuj Zgłoś
  • Def Ibrylator 19.03.2013 - 22:20
    martita napisał/a:
    To, że wypisują po murach jakieś głupoty to jest idiotyzm i nie powinno tego być, ale powiem szczerze mam już dość całej otoczki cierpienia i nie wiadomo czego jeszcze wokół Żydów. Oni nie są jedynym narodem, który ucierpiał w czasie wojny. Dlaczego nikt nie reagował gdy podczas meczu tenisowego właśnie ci "święci żydzi" krzyczeli do naszych tenisistek "katolickie suki". Oni żądają szacunku!? Najpierw niech sami odnoszą się z szacunkiem do ludzi a później niech wymagają szacunku do nich samych.
    Odważna i bardzo mądra wypowiedź. Nikomu nie życzę tego, co przeszli, ale zdarza się, że naród żydowski zaczyna czasami zachowywać się podobnie do swojego hitlerowskiego oprawcy. Szanuję Żydów za ich kulturę, szanuje ich, bo szanuję na ogół innych ludzi, ale nie można sobie pozwolić, aby wykorzystywali swoją przeszłość do celów destruktywnych.
    9 3 Cytuj Zgłoś
  • 19.03.2013 - 22:32
    W trakcie Holokaustu zamykano ich w za murem w Gettach.
    Teraz oni budują mury w Izraelu.

    Historia to piękna nauka.
    8 2 Cytuj Zgłoś
  • 22.03.2013 - 17:20
    ale nie jest to temat o zydach tylko o dewastacji cmentarza zauwazcie!jak sie poczujecie jak wam nagrobki jakies przyglupy zdewstuja kazdemu mysle ze sie nalezy szacunek bez wzgledu jakiej byl narodowosci ale walczyl lub probowal walczyc z faszyzmem lub znalazl sie w samym centrum tego wszystkiego!!!!zacznij zmieniac swiat zaczynajac od siebie!a tych co to pisali to wysylam do biblioteki niech sobie poczytaja o 2 wojnie sw ! bo historii nie znaja!
    1 6 Cytuj Zgłoś
  • 22.03.2013 - 18:46
    Umiesz czytać ze zrozumieniem? Czy ja lub def_ibrylator wyrażamy pogardę dla Żydów czy aprobatę dla danego zachowania? Nie. Po prostu zauważamy pewien fakt.
    4 2 Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach