Najczęściej paragonów nie wydają w branży gastronomicznej

Co piąty przedsiębiorca nie wywiązuje się z obowiązku ewidencjonowania przychodów. To wynik wakacyjnych kontroli przeprowadzonych przez pracowników myślenickiego urzędu skarbowego

Przez całe lato kontrolerzy skarbowi sprawdzali w ramach akcji "Weź paragon" sprawdzali prawidłowość ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych i przypominali o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji.

- Jednym z głównych celów akcji było informowanie klientów o korzyściach płynących z posiadania paragonu. Klient biorąc paragon ułatwia sobie złożenie reklamacji, ma możliwość porównania cen, wspiera uczciwą konkurencję, ma pewność, że nie został oszukany, zmniejsza szarą strefę i dokłada starań, żeby zapłacony przez niego w cenie podatek trafił do budżetu państwa - Anna Boryczko z urzędu skarbowego w Myślenicach.

Co piąty przedsiębiorca nie ewidencjonuje przychodu

Wyniki tegorocznej edycji akcji potwierdzają skuteczność prowadzonych działań edukacyjno-kontrolnych. Co piąty przedsiębiorca (20%) z ponad 500 skontrolowanych w nieprawidłowy sposób wywiązuje się z obowiązków ewidencjonowania przychodów. Dla porównania, kontrole przeprowadzone podczas ubiegłorocznych wakacji ujawniły nieprawidłowości u co trzeciego kontrolowanego przedsiębiorcy.

Kontrolerzy nałożyli 127 mandatów

Pomimo utrzymującej się pozytywnej tendencji nadal zdarzają się sytuacje, w których stwierdzono naruszenie przepisów. W przypadku nieprawidłowości większej wagi wymierzono kary grzywny. W czasie tegorocznych wakacji miało to miejsce w 127 sprawach. Podczas działań kontrolnych najczęściej stwierdzaną nieprawidłowością było dokonywanie przez przedsiębiorców sprzedaży z pominięciem kasy fiskalnej. Coraz rzadziej natomiast zdarzają się przypadki niewydawania paragonów.

Nieprawidłowości w ewidencjonowaniu sprzedaży z wykorzystaniem kas rejestrujących ujawniono zarówno w działalność handlowej jak i wśród podmiotów świadczących usługi. „Liderem” złych praktyk jest, w tej odsłonie akcji, branża gastronomiczna. Aż 60% mandatów trafiło do podmiotów wykonujących usługi w tym zakresie. Znaczna liczba ukaranych to przedsiębiorcy prowadzący działalność sezonowo.

- Wzorem poprzednich edycji, ideą akcji była edukacja i prewencja, dlatego też średnia wysokość wymierzonych kar nie przekracza 10% maksymalnej wartości przewidzianej przepisami prawa. Dla znaczącej większości przedsiębiorców ujawnienie nieprawidłowości jest przestrogą i okazją do poprawy jakości ewidencjonowania sprzedaży. Zdarzają się niestety przypadki nie wyciągania wniosków z działań edukacyjnych i kontrolnych. Taka „beztroska” spowodowała pięciokrotne ukaranie pracowników jednej z firm produkcyjno-handlowych z branży spożywczej. Na szczęście jest to zdecydowanie odosobniony przypadek - tłumaczy Anna Boryczko.

Czytaj także

Komentarze

  • 13.09.2013 - 11:13
    Czy dostaliście kiedyś paragon/fakturę za chrzciny/ślub/pogrzeb/mszę zaduszną od księdza? Przy nich gastronomia to pikuś...
    66 12 Cytuj Zgłoś
  • 13.09.2013 - 11:55
    Albo za opłatki świąteczne to jest nasz kochany polski grajdołek
    35 14 Cytuj Zgłoś
  • 13.09.2013 - 12:04
    Pytanie czy ta instytucja ma zgodnie z ustawą prowadzić kasę fiskalną?Jeżeli nie to pytanie nie na miejscu?Można nie lubić księży i jeżeli ktoś uważa że doją budżet to nie musi dawać na mszę,pogrzeb też można robić świecki itd.Czy to jakaś obsesja czy moda z mediów że od razu musimy do każdego tematu wrzucać Kościół?
    A czy otrzymał ktoś paragon od lekarza,adwokata ,weterynarza?
    22 16 Cytuj Zgłoś
  • 13.09.2013 - 12:15
    Kościół jest zwolniony z podatków - więc temat kas nie dotyczy go, natomiast inną sprawą jest zasadność tego zwolnienia - nie mniej jest to nie na temat.

    Co do pytania krowki123 - tak, otrzymałem w każdej z tech trzech grup :) było to w przeciągu ostatniego półrocza - ale być może po prostu dobrze trafiłem.
    10 3 Cytuj Zgłoś
  • 13.09.2013 - 12:26
    Zadałem pytanie trochę zaczepnie bo wiem że jak w każdym zawodzie są ludzie szanujący prawo jak i je omijający.Na tych "omijających" raczej nie wpłyną żadne kontrole o których jak o każdej niespodziewanej kontroli wiedzą dużo wcześniej.
    2 1 Cytuj Zgłoś
  • Def Ibrylator 13.09.2013 - 14:07
    krowka123 napisał/a:
    jeżeli ktoś uważa że doją budżet to nie musi dawać na mszę,pogrzeb też można robić świecki itd.
    Z tego wynika, że katolik nie ma możliwości zrobienia pogrzebu, ślubu czy chrzcin za darmo. Wiesz ile kosztuje ślub w kościele ? 1500 zł minimum (w Myślenicach). 500 zł ksiądz, 500 zł organista i 500 zł kościelny. (Gdy moi znajomi powiedzieli kościelnemu w NMP, że mają tylko 200 zł, tech skur***** skreślił ich z listy ślubów. Gdzie jest policja ? Gdzie jest urząd skarbowy ? Gdzie jest prawo ?)

    Ja, jako katolik, mówię głośno i wyraźnie - polski kościół powinien zostać opodatkowany, ceny powinny być oficjalne (były by na pewno 60% niższe od obecnego złodziejstwa !) i każdy powinien dostać paragon po ślubie, chrzcinach, pogrzebie. Bez kontroli Państwa kościół zachowuje się jak zwykły kryminalista, bezczelnie zdzierając z ludzi ostatnie grosze. I wszystko w imię boskiej miłości, rzygać się chce !

    Na własne oczy widziałem, jak po ślubie moich znajomych kościelny zwijał dywan, tak, że zaczął go zwijać 3 metry za wychodzącymi ludźmi, bo para, która brała ślub po moich znajomych dała o 100 zł mniej niż my. Draństwo... użyłbym tu wielu epitetów pod adresem podłej instytucji kościelnej, za którą, jako katol, jest mi wstyd !
    24 7 Cytuj Zgłoś
  • 13.09.2013 - 18:19
    Pani Aniu Boryczko i bardzo dobrze niech wałują urząd skarbowy Waszym zdaniem przedsiębiorcy nie wydający paragonów są złodziejami i oszustami tak? a wy kim jesteście? okradacie swoimi chorymi podatkami każdego z nas! i jak mamy żyć w tym chorym kraju? każdy orze jak może !! W naszym kraju uczciwy może dorobić sie co najwyżej garba!! dlatego nie dziwi mnie że ludzie kombinują!!
    28 5 Cytuj Zgłoś
  • mirek@ 13.09.2013 - 19:00
    naslu napisał/a:
    Pani Aniu Boryczko i bardzo dobrze niech wałują urząd skarbowy Waszym zdaniem przedsiębiorcy nie wydający paragonów są złodziejami i oszustami tak? a wy kim jesteście? okradacie swoimi chorymi podatkami każdego z nas! i jak mamy żyć w tym chorym kraju? każdy orze jak może !! W naszym kraju uczciwy może dorobić sie co najwyżej garba!! dlatego nie dziwi mnie że ludzie kombinują!!
    wyluzuj pieniaczu - nie urzad skarbowy ustanawia prawo tylko politycy
    6 20 Cytuj Zgłoś
  • 13.09.2013 - 19:02
    wiadomo że urząd skarbowy pod byle pretekstem wystawia mandaty nie dbając w tym o dobro nas wszystkich.
    3 3 Cytuj Zgłoś
  • OKOKI 13.09.2013 - 21:24
    Podatki w POlsce są złodziejskie ,jak by były przystępne to nikt by nie kombinował narażając się na mandaty .19% podatku od przychodu to złodziestwo w majestacie prawa.A rudy Tusk dokłada coraz to nowe para podatki /np.podatek od deszczu / lub podnosi starte.Brakuje mu kasy by się utrzymać przy władzy razem ze swoimi niedołęgami i wyciska naród jak cytryne.
    10 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 13.09.2013 - 23:09
    userman napisał/a:
    Kościół jest zwolniony z podatków - więc temat kas nie dotyczy go, natomiast inną sprawą jest zasadność tego zwolnienia - nie mniej jest to nie na temat.
    Podpisuję się pod tym zdaniem
    5 1 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 13.09.2013 - 23:19
    Każdy katolik powinien płacić podatki, a ponoć 90% Polaków to katolicy. Być jednak katolikiem wbrew pozorom nie oznacza być słabeuszem i dawać sobą pomiatać. Nawet jeżeli aby obronić własne lub najbliższych życia konieczne jest zabić napastnika to zgodnie z nauczaniem Kościoła mamy do tego prawo. Niewątpliwie podatki mamy złodziejskie. Co w takim przypadku powinien zrobić katolik? Płacić wszystkie podatki, czy też pozwolić się okradać? I tak źle i tak nie dobrze.
    1 Cytuj Zgłoś
  • jeden język a dwoje uszu 13.09.2013 - 23:32
    Tak się składa że w nie bardzo odległym czasie brałem ślub w wspomnianym przez defibryratora kościele i z całej trójki dwóch wzięło mniej niż chciałem dać. Trzeciego się wprost spytałem ile. W sumie nie było to nawet połowa z tych wspomnianych przez Ciebie kwot. Nie wierzę żeby się wszyscy skrzyknęli i chcieli po równo. Dlatego uważam w tej kwestii relację twojego znajomego za niewiarygodną.

    Dawno temu byłem u lekarza prywatnie. Paragonu nie dostałem. Z adwokata czy weterynarza nie korzystałem.
    2 Cytuj Zgłoś
  • 14.09.2013 - 1:06
    I o co ta awantura ?? Urzędnicy dostają pensję za to aby karać za niepłacenie podatku dochodowego. Skoro większość ludzi nie zgadza się z tym podatkiem to po co go płacić ?. Trzeba zlikwidować !!!/ O ile popieram płacenie vat-u bo jakieś podatki muszą być, np 10 % to jestem przeciwny płaceniu pit-u, bo to jest kara za pracę, im więcej zarabiasz tym większa kara. Jeśli ludzie tego nie zrozumieją to przez całe lata będziemy tkwić po uszy w tym chorym systemie. Ot co Moje zdanie na temat powyżej, jak jesteś Polak nie bierz paragonu !! Władza ma dosyć pieniędzy !! im więcej będzie mieć tym więcej rozdupczy na pierdoły i stanowiska, na swoje zachcianki. Jak ktoś ma jakieś pytania to proszę się nie krępować odpowiem wprost i dobitnie, Nie zgadzam się na zaborcze podatki ponad 80%, to złodziejstwo że ponad 80% pensji zjada państwo, to już nie jest kradzież to bandyctwo !!!! Karać trzeba tych bandytów u władzy a nie ludzi którzy chcą przetrwać obecny chory system, zarobić na siebie i rodzinę, to nie ich wina że muszą kombinować, TO WINA CHOREGO PAŃSTWA !!!
    11 1 Cytuj Zgłoś
  • 14.09.2013 - 8:04
    Zgadzam się i uważam że takie akcje są robione dla plebsu aby pokazać jak to władza dba o kasę państwa którą chcą rozkraść wredni prywaciarze.Prawda jest taka że zainteresowani dużo wcześniej wiedzą o niespodziewanej kontroli a wpadają płotki.
    1000 nieuczciwych prywaciarzy nie "ukradnie" tyle ile jest w stanie zmarnotrawić niekompetentny skorumpowany polityk.(kompetentnych brak więc dlatego zatrudniają doradców )
    9 Cytuj Zgłoś
  • Raphaell 16.09.2013 - 23:20
    def_ibrylator napisał/a:
    krowka123 napisał/a:jeżeli ktoś uważa że doją budżet to nie musi dawać na mszę,pogrzeb też można robić świecki itd.Z tego wynika, że katolik nie ma możliwości zrobienia pogrzebu, ślubu czy chrzcin za darmo. Wiesz ile kosztuje ślub w kościele ? 1500 zł minimum (w Myślenicach). 500 zł ksiądz, 500 zł organista i 500 zł kościelny. (Gdy moi znajomi powiedzieli kościelnemu w NMP, że mają tylko 200 zł, tech skur***** skreślił ich z listy ślubów. Gdzie jest policja ? Gdzie jest urząd skarbowy ? Gdzie jest prawo ?)

    Ja, jako katolik, mówię głośno i wyraźnie - polski kościół powinien zostać opodatkowany, ceny powinny być oficjalne (były by na pewno 60% niższe od obecnego złodziejstwa !) i każdy powinien dostać paragon po ślubie, chrzcinach, pogrzebie. Bez kontroli Państwa kościół zachowuje się jak zwykły kryminalista, bezczelnie zdzierając z ludzi ostatnie grosze. I wszystko w imię boskiej miłości, rzygać się chce !

    Na własne oczy widziałem, jak po ślubie moich znajomych kościelny zwijał dywan, tak, że zaczął go zwijać 3 metry za wychodzącymi ludźmi, bo para, która brała ślub po moich znajomych dała o 100 zł mniej niż my. Draństwo... użyłbym tu wielu epitetów pod adresem podłej instytucji kościelnej, za którą, jako katol, jest mi wstyd !
    Defi?:) Wiesz co do skreślania z"listy ślubów"z NNMP to kościelny to sobie może skreślać....liście na podwórku wokół Kościoła-tyle ma do gadania w tym temacie:)xD..więc nie rozumiem?!
    Cytuj Zgłoś
  • Raphaell 16.09.2013 - 23:27
    def_ibrylator napisał/a:
    krowka123 napisał/a:jeżeli ktoś uważa że doją budżet to nie musi dawać na mszę,pogrzeb też można robić świecki itd.Z tego wynika, że katolik nie ma możliwości zrobienia pogrzebu, ślubu czy chrzcin za darmo. Wiesz ile kosztuje ślub w kościele ? 1500 zł minimum (w Myślenicach). 500 zł ksiądz, 500 zł organista i 500 zł kościelny. (Gdy moi znajomi powiedzieli kościelnemu w NMP, że mają tylko 200 zł, tech skur***** skreślił ich z listy ślubów. Gdzie jest policja ? Gdzie jest urząd skarbowy ? Gdzie jest prawo ?)

    Ja, jako katolik, mówię głośno i wyraźnie - polski kościół powinien zostać opodatkowany, ceny powinny być oficjalne (były by na pewno 60% niższe od obecnego złodziejstwa !) i każdy powinien dostać paragon po ślubie, chrzcinach, pogrzebie. Bez kontroli Państwa kościół zachowuje się jak zwykły kryminalista, bezczelnie zdzierając z ludzi ostatnie grosze. I wszystko w imię boskiej miłości, rzygać się chce !

    Na własne oczy widziałem, jak po ślubie moich znajomych kościelny zwijał dywan, tak, że zaczął go zwijać 3 metry za wychodzącymi ludźmi, bo para, która brała ślub po moich znajomych dała o 100 zł mniej niż my. Draństwo... użyłbym tu wielu epitetów pod adresem podłej instytucji kościelnej, za którą, jako katol, jest mi wstyd !
    Defi?:) Wiesz co do skreślania z"listy ślubów"z NNMP to kościelny to sobie może skreślać....liście na podwórku wokół Kościoła-tyle ma do gadania w tym temacie:)xD..więc nie rozumiem?!
    muza napisał/a:
    Albo za opłatki świąteczne to jest nasz kochany polski grajdołek
    Muza?:) Opłatki kup "u Lisa" i poświęć w Kościele:) Nie to samo?:) Ja tak robię od kilku lat:)
    Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach