Miasto potrzebuje rozwiązań komunikacyjnych

Rosnąca liczba samochodów, brak miejsc parkingowych, korki charakterystyczne dla dużych miast to problemy, z którymi Myślenice muszą się w końcu zmierzyć. Pytanie brzmi: jakie znaleźć rozwiązanie?

W godzinach szczytu największe korki powstają na skrzyżowaniu ulic Kościuszki, Niepodległości, Słowackiego i Poniatowskiego. To miejsce, gdzie spotykają się główne drogi prowadzące z zachodniej części miasta w kierunku centrum i na wschód, czyli na Dolne Przedmieście. W tej części znajduje się największe zagęszczenie budynków administracji publicznej i prywatnych firm. Głównym punktem łączącym zachodnią część miasta z centrum i Dolnym Przedmieściem jest wspomniane skrzyżowanie.

Pierwsze wzmianki o budowie w tym miejscu ronda pojawiły się w 2009 roku. Od tego czasu urzędnicy zastanawiają się, jak rozwiązać ten problem. Między innymi na ten temat w grudniu 2009 odbyła się debata z mieszkańcami Górnego Przedmieścia, na której omawiano również przebieg i zasadność budowy obwodnicy Myślenic, czyli tzw. Drogi Zachodniej.

Rondo czy zmiana organizacji ruchu?

Jak podaje Gazeta Myślenicka, szacowany koszt budowy ronda w tym miejscu wynosi 4,8 mln zł. Wśród głosów naszych użytkowników wiele razy padała koncepcja zmiany kierunku ruchu w oparciu o istniejące nad Bysinką mostki, jako tańsza alternatywa tego rozwiązania. Jej zwolennikiem jest radny Leszek Gowin, który przyznał w Myślenickiej, że w sytuacji gdy gmina miałaby finansować znaczną część budowy ronda, będzie przekonywał radnych do koncepcji zmiany kierunku ruchu.

Parkujemy gdzie się da

Problemem miasta staje się nie tylko wzrastające natężenie ruchu połączone z samochodami ciężarowymi przejeżdżającymi przez centrum. W ostatnim czasie coraz bardziej dotkliwy staje się problem  braku miejsc parkingowych. Wyznaczone strefy parkingowe nie są w stanie przyjąć wszystkich chętnych.

W konsekwencji kierowcy potrafią zaparkować na chodnikach, trawnikach, poboczach a nawet na pasach dla pieszych. Wspólnie z naszymi użytkownikami tworzyliśmy mapę miejsc, w których parkuje się niezgodnie z przepisami, aby zobrazować to zjawisko. Jak się okazuje, problem brakujących miejsc parkingowych dotyczy nie tylko centrum, ale także pozostałych dzielnic miasta.

Tu może powstać parking

Na ostatniej sesji rady miejskiej pojawiła się koncepcja stworzenia parkingu na miejscu dotychczasowego placu targowego przy ul. Traugutta. Targ miałby zostać przeniesiony na Dolne Przedmieście, a w miejsce dotychczasowego placu targowego mógłby powstać parking dwupoziomowy.

Drugim miejscem, branym pod uwagę przy planowaniu takiego parkingu, jest działka znajdująca się naprzeciwko budynku policji, z którego korzysta Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki. Jak podaje Dziennik Polski, gmina jest zainteresowana kupnem tej działki.

Powiązane tematy

Czytaj także

Komentarze

  • 06.02.2011 - 15:41
    działka liceum?! chyba sobie jaja robicie ?! a którędy będziemy przechodzić do drugiego budynku, zrobicie man kładkę nad parkingiem ?! Wyjść na przerwę też nie będzie jak bo niby gdzie - na parking pomiędzy samochody ?! no to już jest mega przegięcie :-(
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 16:02
    nikt nie odda niczego za darmo. na pewno dyrektor wynegocjuje dobudowanie skrzydla do starego budynku LO, albo pietra, czy cokolwiek innego. poza tym zawsze podczas podnoszenia tematu o skrzyzowaniu kolo LO zwalalalo sie na to ze uczniowie przeszkadzaja i ze to dla nich niebezpieczne miejsce. wiec wszystkim powinno byc na reke - uczniom tez, zeby zajecia odbywaly sie w jednym miejscu bez przechodzenia
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 16:03
    tak nie dla ucznów kupią jakis blok i go wyburzą żeby miały gdzie kurzyć
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 16:18
    Ważne, żeby parking był darmowy. Czy Rada i Burmistrz udostępnią plac bezinteresownie, zwłaszcza dla okolicznych mieszkańców?
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 16:59
    Parking przy basenie jest pusty, brakuje tam łącznika do ul Niepodległości. Budowa ronda to chory pomysł, tak naprawdę borykamy się z problemem nadmiernego ruchu tranzytowego przez Myślenice, więc zamiast budować rondo wybudujmy drogę zachodnią i wyprowadźmy te pojazdy poza obszar zabudowany. Czy można uzyskać ruch okrężny w tym miejscu bez budowy ronda?Oczywiście że można w oparciu o istniejące mosty, komu zależy na wydaniu w głupi sposób tak wielkich pieniędzy? Przypomnę że priorytetem obecnej Rady Miasta jest wybudowanie obejścia zachodniego, deklarację pomocy w budowie złożył również obecny starosta więc skąd taka zmiana w działaniach obu instytucji.
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 17:42
    Od parkingu przy pływalni prowadzi (odcięta) droga do nikąd, podobnie jak przy parkingu obok kościoła św. Brata Alberta. Tyle lat i nie potrafią tych dróg połączyć, to się nazywa sprawność !

    A jesli chodzi o rondo, to przecież rozwiązanie problemu kominikacyjne przy okazji, ważne, żeby obok Nepomucena stanął drugi pomnik tego, który najbardziej za tym rondem oręduje !

    Nieudacznicy z Zarządu Dróg Powiatowych nie potrafią poradzić sobie w prosty i zarazem NAJTAŃSZY sposób. Tam wystarczy zmiana organizacji ruchu. No ale to jest nie do pojęcia dla b. nauczyciela zajęć praktycznych...
    Nawet nie spróbował innych rozwiązań a już z góry je przekreślił.
    Da się zmienić organizację ruchu na Wszystkich Świętych ? Da się !
    Dało się zmienić organizację ruchu pod obecnym Carrefourem ? Dało się !

    Ma być remontowana ul. Mickiewicza, chwała Bogu i nareszcie !
    Czas przy tym remoncie pomyśleć o JAK NAJWIĘKSZEJ liczbie miejsc parkingowych nawet kosztem nikomu do niczego nie potrzebnej zieleni przy blokach (pieski mogą s*ać w innym miejscu). Wtedy będzie można wprowadzić tam zakaz parkowania wzdłuż ulicy a tym samym wprowadzić ruch jednostronny tworząc rondo:
    Strażnica- (kawałek - przy "starym Galalicie) Jagiellońska - Mickiewicza - Strażnica.

    Trudne to Panie Grabowski i cała reszta ?
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 17:51
    gość: powaga napisał/a:
    [...] Budowa ronda to chory pomysł, tak naprawdę borykamy się z problemem nadmiernego ruchu tranzytowego przez Myślenice, więc zamiast budować rondo wybudujmy drogę zachodnią i wyprowadźmy te pojazdy poza obszar zabudowany. Czy można uzyskać ruch okrężny w tym miejscu bez budowy ronda?Oczywiście że można w oparciu o istniejące mosty, komu zależy na wydaniu w głupi sposób tak wielkich pieniędzy? Przypomnę że priorytetem obecnej Rady Miasta jest wybudowanie obejścia zachodniego, deklarację pomocy w budowie złożył również obecny starosta więc skąd taka zmiana w działaniach obu instytucji.
    Pytanie powinno brzmieć: Kto już liczy pieniądze za rondo? Zauważcie że Droga Zachodnia mimo priorytetu schodzi zawsze na trzeci, czwarty bądź piąty plan. Rondo jako najmniej potrzebny element infrastruktury wraca z impetem jak bumerang. Widać łatwiej jest zmieniać odgórnie tam gdzie mieszkańcy mają mniejszy wpływ na zmiany niż zająć sie znaczącym problemem dla naszego miasta.

    Jest też i inny aspekt sprawy, otóż Droga Zachodnia wydłuży tranzyt do niektórych przedsiębiorstw co odbije się na kosztach transportu. Lepiej więc dla firm "związanym" z Gminą żeby inicjatywa Obejścia Zachodniego powstała jak najpóźniej. Relatywnie patrząc na "jajowaty" kształt "ronda" nie utrudni on poruszania się pewnego typu ciężkiego transportu przez to skrzyżowanie. Więc pytanie brzmi: W jakim celu wydawać miliony na paszkwil infrastrukturalny kiedy sprawę ruchu na tym skrzyżowaniu można rozwiązać bardzo prosto zmianą kierunków ruchu, utylizując istniejące mosty?
    Odpowiedz jest bardzo prosta; Zmiana kierunku ruchu spowoduje utrudnienie dla kierowców "patelni" no i oczywiście mostki mają limity wagowe...
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 18:40
    A co z autobusami miejskimi przecież był kiedyś taki pomysł ?
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 19:51
    A co ze ścieżkami rowerowymi przecież jest taki pomysł by biegły od ostatniego mostu na górnym przedmieściu po dolne przedmieście, a stanowiłoby to alternatywny ruch dla poj spalinowych i korzystaliby z tych ścieżek i dzieci i starcy. Z tego co mi wiadomo Forum Ziemi Myślenickiej ugrupowanie obecnego starosty w ostatnich wyborach niosło jako swój pomysł stworzenie ścieżek rowerowych w Myślenicach-teraz już wiadomo była to kiełbasa wyborcza!!!
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 19:56
    Będą ścieżki rowerowe, w rewitalizowanym parku na Zarabiu. ;D
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 20:57
    ścieżki rowerowe na Zarabiu dobrze ale w celach dobrego aktywnego wypoczynku, w centrum są niezbędnym elementem uzupełniającym komunikację w mieście dostępną i dla dorosłych i dla dzieci. To w takich warunkach można wykształcić dobrych i tolerancyjnych przyszłych kierowców poj samochodowych. Z tego co mi wiadomo wniosek ścieżek rowerowych jest nieoceniony przez Starostwo od 2007 roku!!!Dlaczego ten wniosek jest zablokowany?Bo stoi w sprzeczności z ideą budowy ronda!!?
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 21:56
    zainteresowany jesteś chyba swoim traktorem banda ma rację ciebie to nie dotyczy
    Cytuj Zgłoś
  • 06.02.2011 - 23:32
    michalsko1 napisał/a:
    zainteresowany jesteś chyba swoim traktorem banda ma rację ciebie to nie dotyczy
    Jak byście mogli to na samym rondzie byście zaparkowali! A przechodnie mają chyba nauczyć się latać!
    Cytuj Zgłoś
  • 07.02.2011 - 11:25
    gość: my%u015Bl%u0105ca napisał/a:
    Nieudacznicy z Zarządu Dróg Powiatowych nie potrafią poradzić sobie w prosty i zarazem NAJTAŃSZY sposób. Tam wystarczy zmiana organizacji ruchu. No ale to jest nie do pojęcia dla b. nauczyciela zajęć praktycznych...
    Nawet nie spróbował innych rozwiązań a już z góry je przekreślił.
    Da się zmienić organizację ruchu na Wszystkich Świętych ? Da się!
    Dało się zmienić organizację ruchu pod obecnym Carrefourem ? Dało się !
    Głupoty piszesz...

    Zmiana organizacji ruchu pod Carrefourem spowodowała tylko tyle, że duża cześć ruchu z pod Carrefoura przeniosła się w ulice Jagielońską, Mickiewicza (kierunek do Galalitu) oraz na Niepodległości (przez wjazd na estakadę)...

    Obserwując zachowania innych kierowców (i z własnego doświadczenia) nie pamiętam kiedy jechałem od Zarabia do rynku lub na górne przedmieście przez "zreorganizowany ruch pod Carrefourem". Dla rejonu Słowackiego/Niepodległości nie ma alternatywy (chyba że uliczka koło kościółka ale tam zdaje się kierunek by trzeba odwrócić) więc cały ruch na kierunku górne przedmieście i co ważne na RYNEK(!!) od Niepodległości zostanie rozciągnięty na mostki na Słowackiego i zamiast płynnie usuwać pojazdy z newralgicznego miejsca będzie wydłużała ich czas pobytu w tym rejonie. Może i takie rozwiązanie ma walory krajoznawcze (skręt z Niepodległości w Poniatowskiego to będzie interesująca wycieczka widokowa) ale na pewno tylko pogłębi problem natężenia ruchu w tym rejonie.

    Myślenice to miasto POWIATOWE w którym żyje ponad 115tyś ludzi więc ruch w jego centrum jest naturalny i należy raczej przygotowywać się na jego stałe zwiększanie.
    Cytuj Zgłoś
  • 07.02.2011 - 12:26
    gość: kierowiec napisał/a:
    gość: my%u015Bl%u0105ca napisał/a:
    Myślenice to miasto POWIATOWE w którym żyje ponad 115tyś ludzi więc ruch w jego centrum jest naturalny i należy raczej przygotowywać się na jego stałe zwiększanie.
    Należy realizować PRIORYTETY! Usunąć gross ruchu przez centrum tak jak robi to większość miast w których ruch w centrum staje się uciążliwy dla mieszkańców, a nie odwrotnie.
    Cytuj Zgłoś
  • 07.02.2011 - 13:18
    myślę że zmiana pierwszeństwa przejazdu i ustanowienie ciągu 3-maja słowackiego z pierwszeństwem pomogłaby bardzo dużo - koszt to pare znaków.
    Cytuj Zgłoś
  • 07.02.2011 - 16:33
    gość: pieszy napisał/a:
    myślę że zmiana pierwszeństwa przejazdu i ustanowienie ciągu 3-maja słowackiego z pierwszeństwem pomogłaby bardzo dużo - koszt to pare znaków.
    Każdy to wie ale myślisz że taki urzędnik również,niestety za postawienie paru znaków nikt się nie dorobi,natomiast przy budowie ronda wiesz jakie można robić przekręty,,,,jeszcze większe niż przy dewastacji parku na Zarabiu,,,,
    Cytuj Zgłoś
  • 07.02.2011 - 17:48
    gość: kierowiec napisał/a:
    Myślenice to miasto POWIATOWE w którym żyje ponad 115tyś ludzi więc ruch w jego centrum jest naturalny i należy raczej przygotowywać się na jego stałe zwiększanie.
    Człowieku, czy Ty się słyszysz ???!!!
    W każdym C Y W I L I Z O W A N Y M mieście WYRZUCAJĄ ruch z centrum na obrzeża !!!
    Tylko w Myślenicach (ktoś słusznie przechrzcił na "pipdówę") NIC się nie robi aby zmniejszyć ten ruch w centrum. Kolejne rondo tylko upłynni (o ile w ogóle) ruch a już na pewno ułatwi wielkim kolosom (TIRy) przejazd.
    Nie opowiadaj farmazonów, że każdy musi jeździć autem - w chwili obecnej musi bo na rowerze jest bardziej niebezpiecznie niż na nogach. Nie ma ścieżek rowerowych to jak mają się ludzie poruszać ?????

    Sam bym chętnie do pracy jeździł na rowerze bo mam nie daleko ale po wypadku kiedy to samochód osobowy trącił mnie lusterkiem bocznym w kierownicę (tak, tak !) i miałem liczne rany w takiej ciasnocie na drodze NIE WSIĄDĘ !
    Cytuj Zgłoś
  • 07.02.2011 - 19:50
    Zmiany organizacji ruchu w Myślenicach bardzo by sie przydały a parkowanie gdzie sie da to też wina za drogich parkinów. Ten w centrum często pusty a okoliczne ulice zastawione na maksa. Dokończenie drogi od basenu do Kościoła bardzo by się przydało i pewno zapełniło pusty górny parking przy basenie. A połączenie tej drogi z Niepodległości rozładowało by ruch na osiedlach.
    Cytuj Zgłoś
  • 07.02.2011 - 21:45
    Oby tego ronda nie budowała firma która budowała drogę do Coopera która teraz się sypie.Dobrze że to miasto a nie wieś bo kury by ją rozgrzebały.
    Cytuj Zgłoś
  • 08.02.2011 - 14:30
    Po ścieżkach rowerowych w parku będą chodzić ludzie, a na ścieżkach wzdłuż ulic parkować samochody. Tak jest w Krakowie, więc pewnie i tu będzie.
    Cytuj Zgłoś
  • Dominik 08.02.2011 - 16:57
    TRAMWAJ !!!!!!!!!!!!!!!!
    Cytuj Zgłoś
  • 09.02.2011 - 19:06
    Przypominam jeszcze raz: darmowy duży parking to w tym mieście mus.
    Cytuj Zgłoś
  • 12.02.2011 - 20:06
    krochmal -MY Myśleniczanie mamy prężnie działającą Straż Miejską jak będą ścieżki rowerowe to nie pozwolimy ich blokować, nie wiem cz słyszałeś w Poznaniu ograniczono prędkość w centrum do 30 km/h by zachęcić do korzystania z rowerów i stworzono kontra pasy ruchu dla rowerów w ulicach jednokierunkowych o przeciwnym kier ruchu. Weźmy przykład z wzorowych miast. Tylko tam władzy zależy na lepszym komforcie życia wszystkich obywatel,i u nas patrzy się tylko na kierowców. Dlatego mamy zastawione wszystkie ulice autami i nadal mało miejsc parkingowych, panowie i panie z władzy zastanówcie się i wytyczcie te ścieżki rowerowe, a efekt mniejszego ruchu samochodowego i poprawę bezpieczeństwa uzyskacie w ciągu kilku miesięcy.
    Cytuj Zgłoś
  • 13.02.2011 - 6:44
    Boze az nie chce mi sie w to wierzyc , ze w moich kochanych Myslenicach sa korki!!! To troche smieszne a zarazem zaskakujace i dla mnie niedopomyslenia!! :) n o ale coz czas nie pyta nie stoi bez powodu !!
    Cytuj Zgłoś
  • 02.01.2012 - 14:55
    na jesieni zostala wyremontowana droga i parking w strone pola cempingowego i chcialbym sie dowiedziec jaki debil zamiescil tam znak zakaz wjazdu. to poco bylo remontowac parking skoro nie mozna do niego dojechac
    Cytuj Zgłoś
  • 02.01.2012 - 17:30
    parking by sie przydał na SŁONECZNEJ koło busów!!! Plac tam jest wolny,a znajac zycie to nie predko tam cos wybuduja a samochody zamiasta na chodnikach smiało mogły by tam parkować!!! bo w tym momencie cała sloneczna to jeden wielki parking! koszmar!
    Cytuj Zgłoś
  • 02.01.2012 - 18:33
    a może doczekamy sie komunikacji miejskiej ,to np ja z dolnego nie bede musial samochodem jechac.........................
    2 Cytuj Zgłoś
Poinformuj o komentarzach