Lubień: skończona obwodnica
lubien50?youtube.com
W Lubniu powstało kilka kilometrów drogi z bezkolizyjnym węzłem, zlokalizowanym w miejscu skrzyżowania z drogą wojewódzką w prowadzącą do Mszany Dolnej. Budowa obwodnicy Lubnia to kolejny etap modernizacji zakopianki w ramach powstającej drogi ekspresowej S7 z Warszawy do Rabki.
Koncepcję obwodnicy opracowano w krakowskim Transprojekcie, a inwestorem tego przedsięwzięcia, wycenionego na niemal 150 mln złotych, była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.
Budowa jednego kilometra obwodnicy w Lubniu kosztowała 25 mln złotych. Droga omijająca Lubień ma klasę S o zaprojektowanej bezpiecznej prędkości wynoszącej 80 km/h. Szerokość wybudowanych jezdni to dwa razy 7 metrów, szerokość pasa dzielącego jezdnie wynosi 5 metrów, a szerokość pasów awaryjnych to 2 razy 2.5 metra, pobocza to 75 cm lub 1.2m w zależności od odcinka.
W ramach budowy obwodnicy powstało 14 obiektów mostowych, ponad 4 km ekranów akustycznych, ponad kilometr murów oporowych oraz 6.5 km dróg dojazdowych.
- Nie było tutaj łatwo budować. Kiedy przyjechałem tutaj pierwszy raz to wszystko tutaj, to była jedna wielka góra. Jeden wielki stok, który był tak stromy, że w niektórych fragmentach trzeba było częściowo wymienić grunt, aby osiągnąć wymaganą przy takiej budowie nośność. – wspomina Janusz Klowan, dyrektor kontraktu Poldim S.A.