Dobczyce: Budowa obwodnicy potrwa do końca 2012 roku
Temat budowy Obwodnicy Dobczyc pojawił się po raz pierwszy w roku 2000, kiedy gmina zleciła opracowanie analizy efektywności ekonomicznej nowego mostu na rzece Rabie w Dobczycach. Budowa potrwa do końca 2012 roku
W wyniku pozytywnych wniosków z przeprowadzonej analizy burmistrz Marcin Pawlak zwrócił się w roku 2003 do Zarządu Województwa Małopolskiego z wnioskiem o wspólne przygotowanie inwestycji pn: „Budowa obejścia Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964”
Efektem rozmów było podjęcie, 3 kwietnia 2003 roku przez Zarząd Województwa Małopolskiego Zarząd Województwa Małopolskiego uchwały w sprawie zawarcia umowy pomiędzy województwem małopolskim a powiatem myślenickim oraz gminą Dobczyce w sprawie współfinansowania zadania inwestycyjnego "Budowa obejścia Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964”. W dniu 4 kwietnia 2003 roku dla przygotowania realizacji projektu została podpisana umowa miedzy marszałkiem województwa małopolskiego Januszem Sepiołem, starostą powiatu myślenickiego Adamem Gumularzem oraz burmistrzem Marcinem Pawlakiem.
Budowa ruszyła we wrześniu 2010 roku http://miasto-info.pl/myslenice/2098,rusza-budowa-obwodnicy-dobczyc.html . Długość obwodnicy wyniesie ponad 900 m, z czego 180 m będzie stanowił most, a estakada ponad 465 m. Planowana całkowita wartość projektu wynosi 56,5 mln zł., w tym wartość robót budowlanych to ok. 54, 4 mln zł. Planowane zakończenie realizacji inwestycji to 31 grudnia 2012 r.
Celem inwestycji jest poprawa komunikacji przez obejście Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964 Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Wiśniowa do drogi Nowy Sącz, Limanowa, Mszana Dolna, oraz dalej w kierunku Rabki, Nowego Targu i Zakopanego.
Droga ta staje się coraz istotniejszą trasą komunikacyjną łączącą Kraków z gminami południowymi województwa, a tym samym alternatywą dla Zakopianki. Oddanie węzła wielickiego spowodowało, że trasa ta stała się intensywniej wykorzystywana przez ruch tranzytowy.
Kolejnym celem jest skomunikowanie Strefy Przemysłowej w Dobczycach z ciągiem dróg Łapczyca, Myślenice /komunikacja w stronę Tarnowa, Rzeszowa na wschód oraz Zakopanego, Chyżnego, Bielska Białej na południe i Balice, Katowice, Warszawa na zachód i północ z pominięciem dla ruchu ciężkiego i tranzytowego centrum Dobczyc. Jest on uciążliwy nie tylko dla mieszkańców i turystów, ale również szkodliwy dla obiektów zabytkowych znajdujących się w niedalekim sąsiedztwie rynku poprzez drgania i emisję spalin samochodowych.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się m.in.:
* budowa dojazdów do obiektów mostowych (mostu głównego i estakady dojazdowej) wraz ze skrzyżowaniami. Całkowita długość obejścia Dobczyc od skrzyżowania typu rondo do skrzyżowania skanalizowanego - 905,00 m.
* budowa obiektów mostowych przez dolinę rzeki Raba (budowa mostu głównego i budowa estakady dojazdowej).
* przełożenie potoku Rosochatka (Młynówka).
* przebudowa sieci gazowej średniego ciśnienia.
* przebudowa sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej.
* odwodnienie obiektów drogowych i obiektów mostowych.
* budowa i przebudowa istniejących sieci energetycznych i urządzeń teletechnicznych.
* budowa oświetlenia obiektów drogowych wraz z obiektami inżynierskimi.
* zabezpieczenie przeciwhałasowe.
1 września 2008 została podpisana nowa umowa między Województwem Małopolskim, Starostwem Myślenickim oraz Gminą Dobczyce o dalszym przygotowaniu wspólnie zadania inwestycyjnego pn: „Budowa obejścia Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964”, w której zawarto również szacunkowe koszty nabycia nieruchomości pod drogę wraz z wypłatą odszkodowań.
Gmina Dobczyce partycypuje w kosztach inwestycji, m.in.: w kosztach opracowania projektów budowlanych i wykonawczych dla części drogowej z dojazdami oraz dla mostu wraz z pozyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę w 45%, w kosztach nabycia nieruchomości pod drogę w 75% i kosztach opracowania koncepcji z elementami studium wykonalności w 41%.
Temat budowy Obwodnicy Dobczyc pojawił się po raz pierwszy w roku 2000, kiedy gmina zleciła opracowanie analizy efektywności ekonomicznej nowego mostu na rzece Rabie. Prace budowlane rozpoczęły się w 2010 roku i potrwają do końca 2012
fot. Mariusz Drzyzga

W wyniku pozytywnych wniosków z przeprowadzonej analizy burmistrz Marcin Pawlak zwrócił się w roku 2003 do Zarządu Województwa Małopolskiego z wnioskiem o wspólne przygotowanie inwestycji pn: „Budowa obejścia Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964”
Efektem rozmów było podjęcie, 3 kwietnia 2003 roku przez Zarząd Województwa Małopolskiego Zarząd Województwa Małopolskiego uchwały w sprawie zawarcia umowy pomiędzy województwem małopolskim a powiatem myślenickim oraz gminą Dobczyce w sprawie współfinansowania zadania inwestycyjnego "Budowa obejścia Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964”. W dniu 4 kwietnia 2003 roku dla przygotowania realizacji projektu została podpisana umowa miedzy marszałkiem województwa małopolskiego Januszem Sepiołem, starostą powiatu myślenickiego Adamem Gumularzem oraz burmistrzem Marcinem Pawlakiem.
Budowa ruszyła we wrześniu 2010 roku. Długość obwodnicy wyniesie ponad 900 m, z czego 180 m będzie stanowił most, a estakada ponad 465 m. Planowana całkowita wartość projektu wynosi 56,5 mln zł., w tym wartość robót budowlanych to ok. 54, 4 mln zł. Planowane zakończenie realizacji inwestycji to 31 grudnia 2012 r.
Celem inwestycji jest poprawa komunikacji przez obejście Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964 Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Wiśniowa do drogi Nowy Sącz, Limanowa, Mszana Dolna, oraz dalej w kierunku Rabki, Nowego Targu i Zakopanego.
Droga ta staje się coraz istotniejszą trasą komunikacyjną łączącą Kraków z gminami południowymi województwa, a tym samym alternatywą dla Zakopianki. Oddanie węzła wielickiego spowodowało, że trasa ta stała się intensywniej wykorzystywana przez ruch tranzytowy.
Kolejnym celem jest skomunikowanie Strefy Przemysłowej w Dobczycach z ciągiem dróg Łapczyca, Myślenice czyli komunikacja w stronę Tarnowa, Rzeszowa na wschód oraz Zakopanego, Chyżnego, Bielska Białej na południe i Balice, Katowice, Warszawa na zachód i północ z pominięciem dla ruchu ciężkiego i tranzytowego centrum Dobczyc. Jest on uciążliwy nie tylko dla mieszkańców i turystów, ale również szkodliwy dla obiektów zabytkowych znajdujących się w niedalekim sąsiedztwie rynku poprzez drgania i emisję spalin samochodowych.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się m.in.:
* budowa dojazdów do obiektów mostowych (mostu głównego i estakady dojazdowej) wraz ze skrzyżowaniami. Całkowita długość obejścia Dobczyc od skrzyżowania typu rondo do skrzyżowania skanalizowanego - 905,00 m.
* budowa obiektów mostowych przez dolinę rzeki Raba (budowa mostu głównego i budowa estakady dojazdowej).
* przełożenie potoku Rosochatka (Młynówka).
* przebudowa sieci gazowej średniego ciśnienia.
* przebudowa sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej.
* odwodnienie obiektów drogowych i obiektów mostowych.
* budowa i przebudowa istniejących sieci energetycznych i urządzeń teletechnicznych.
* budowa oświetlenia obiektów drogowych wraz z obiektami inżynierskimi.
* zabezpieczenie przeciwhałasowe.
Gmina Dobczyce partycypuje w kosztach inwestycji, m.in.: w kosztach opracowania projektów budowlanych i wykonawczych dla części drogowej z dojazdami oraz dla mostu wraz z pozyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę w 45%, w kosztach nabycia nieruchomości pod drogę w 75% i kosztach opracowania koncepcji z elementami studium wykonalności w 41%.